بررسی میزان شیوع ناامنی غذایی و عوامل همراه آن در روستای قهی از توابع استان اصفهان در سال 1395

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
ناامنی غذایی و گرسنگی، تبعات جسمی، روانی، اجتماعی و اقتصادی بسیاری به همراه دارد. از این رو پایش امنیت غذایی و به کارگیری راه کارهای مناسب برای کاهش ناامنی غذایی در جامعه ضروری است. این مطالعه با هدف سنجش شیوع ناامنی غذایی و بررسی عوامل مرتبط با آن در روستای قهی از توابع استان اصفهان انجام شد.
مواد و روش ها
این مطالعه روی 92 کودک زیر 7 سال انجام شد. در ابتدا وضعیت تغذی های کودک از طریق اندازه‏گیری قد و وزن کودکان توسط بهورز آموزش دیده بررسی شد. سپس داده های مربوط به وضعیت اجتماعی- اقتصادی، اطلاعات تغذی های و وضعیت امنیت غذایی خانوار با استفاده از پرسشنامه های اطلاعات عمومی، بسامد خوراک و پرسشنامه USDA طی مصاحبه حضوری با مادر کودک جمع آوری شد. برای ارزیابی میزان بهره ی هوشی کودکان، از آزمون ترسیم آدمک گودیناف استفاده شد.
یافته ها
شیوع ناامنی در جامعه ی مورد بررسی 50% بود. ارتباط معنی‏داری بین امنیت غذایی با جنس کودک (01/0P<) و شغل مادر (04/0P<) مشاهده شد به طوری که با شاغل بودن مادر، ناامنی غذایی افزایش یافت. ناامنی غذایی ارتباط مستقیمی با بعد خانوار و ارتباط معکوسی با میزان بهره ی هوشی کودک، میزان تحصیلات والدین و وضعیت اقتصادی خانوار داشت (05/0P<). همچنین مشاهده شد کودکانی که در خانواده های ناامن غذایی زندگی می‏کردند، بسامد مصرف میوه، سبزی و گوشت کمتری داشتند (05/0P<).
نتیجه گیری
ناامنی غذایی در جامعه ی مورد بررسی شایع بود و با عوامل اجتماعی- اقتصادی رابطه داشت. عواملی مانند سطح بالاتر تحصیلات پدر و مادر و وضعیت اقتصادی بهتر، موجب کاهش ناامنی غذایی در خانوارهای مورد بررسی شد. همچنین کودکانی که در خانواده های ناامن بودند، بهره ی هوشی پایین‏تری داشته و مواد مغذی کمتری مصرف می‏کردند.
زبان:
فارسی
صفحات:
138 تا 145
لینک کوتاه:
magiran.com/p1631380 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!