خصوصیات روان سنجی پرسشنامه نظریه انگیزش محافظت در رابطه با مصرف دخانیات (سیگار و قلیان) در نوجوانان پسر

پیام:
چکیده:
مقدمه
پژوهش حاضر با هدف گویه های و روان سنجی پرسشنامه نظریه انگیزش محافظت در رابطه با مصرف دخانیات در نوجوانان ایرانی انجام شد.
مواد و روش کار
گویه های پرسشنامه در ابتدا با استفاده از تحلیل محتوی کیفی هدایت شده از دانش آموزان پسر دبیرستانی تدوین شدند. سپس ویژگی های روانسنجی پرسشنامه با بهره گیری از روایی صوری، روایی محتوا و روایی سازه، همسانی درونی و ثبات مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
بر اساس نتایج حاصل از مصاحبه ها، پرسشنامه اولیه شامل 64 عبارت ارائه گردید.پس از تعیین روایی محتوا به صورت کمی 3 عبارت حذف گردید. در قسمت روایی صوری به صورت کمی نیز 6 عبارت حذف گردید و به طور کلی پرسشنامه به 55 عبارت کاهش یافت. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی در این پرسشنامه بیانگر وجود 9 عامل نظریه انگیزش محافظت شامل عامل های حساسیت درک شده، شدت درک شده، ترس، خودکارآمدی درک شده، هزینه پاسخ، کارآمدی پاسخ درک شده، پاداش درک شده بیرونی، پاداش درک شده درونی و انگیزش محافظت بود. این 9 عامل در مجموع 60/17 درصد از واریانس کل آزمون را تبیین نمودند.
بحث و نتیجه گیری
نتایج تحلیل عاملی تائیدی نیز عامل های نظریه انگیزش محافظت را تائید نمود. مقادیر آلفای کرونباخ و شاخص همبستگی درون خوشه ای(ICC) برای سازه های پرسشنامه به ترتیب بین 0/95- 0/77 و 0/93- 0/85 متغیر بود. پرسشنامه طراحی شده دارای روایی و پایایی مناسبی بوده و می توان گفت این پرسشنامه به منظور پیش بینی کننده های مصرف دخانیات در نوجوانان ایرانی ابزاری مناسب و قابل استفاده در پژوهش های مشابه است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
63
لینک کوتاه:
magiran.com/p1632109 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!