بررسی تاثیر مسئله نمایندگی بر روی چسبندگی هزینه ها

چکیده:
چسبندگی هزینه ها زمانی روی می دهد که به هنگام کاهش تقاضا، مدیران برای اجتناب از هزینه های تعدیل، تصمیم به حفظ منابع بلا استفاده می گیرند، تصمیم مدیران به حفظ منابع بلااستفاده می تواند ناشی از ملاحظات شخصی باشد و نوعی هزینه های نمایندگی ایجاد کند. لذا در این پژوهش تاثیر مسئله نمایندگی بر شدت چسبندگی هزینه ها بررسی شد. از جریان نقد آزاد، دوره تصدی گری و افق دید مدیر عامل به عنوان متغیرهای مسئله نمایندگی استفاده شده و تعداد 135 شرکت در دوره زمانی 93-1383 به عنوان نمونه آماری انتخاب گردیدند که مجموعا تعداد 1485 سال- شرکت را ایجاد می کردند. برای آزمون فرضیات پژوهش از رگرسیون لگاریتم خطی چند متغیره با استفاده از داده های تلفیقی به روش حداقل مربعات تعمیم یافته با وزن دهی به مقاطع استفاده شد. یافته های پژوهش حاکی از وجود رابطه مثبت و معنادار بین جریان های نقدی آزاد و چسبندگی بهای تمام شده کالای فروش رفته و هزینه های فروش، عمومی و اداری، رابطه مثبت و معنادار بین دوره تصدی گری مدیرعامل و چسبندگی بهای تمام شده کالای فروش رفته، و رابطه مثبت و معنادار بین افق دید مدیرعامل و چسبندگی هزینه های فروش، عمومی و اداری است؛ ولی بین افق دید مدیرعامل و چسبندگی بهای تمام شده کالای فروش رفته و دوره تصدی گری مدیرعامل و چسبندگی هزینه های فروش، عمومی و اداری رابطه معناداری یافت نشد. نتایج نشان می دهد که به طور کلی، رابطه مثبت و معناداری بین مسئله نمایندگی و شدت چسبندگی هزینه ها وجود دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
117 تا 136
لینک کوتاه:
magiran.com/p1632542 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!