مطالعه پیامدهای اثرات بافتی و فراساختاری مواجهه با نانو ذرات اکسید مس در اندام های آبشش و مانتل در دوکفه ای آب شیرین Anodonta cygnea

چکیده:
هدف
در این مطالعه تغییرات هیستوپاتولوژیکی و فراساختاری اندام های آبشش و مانتل گونه ای دوکفه ای آب شیرین با نام علمی Anodonta cygnea و متعلق به خانواده Unionidae در مواجهه با سطوح تحت کشنده نانو ذرات اکسید مس به‏مدت 14 روز بررسی شد.
مواد و روش‏ها: تعداد 40 عدد دوکفه ای A. cygnea با دامنه طولی 9/0 ± 5/11 سانتی‏متر و وزن 6 ± 5/84 گرم از مصب رودخانه تجن واقع در شهرستان ساری در استان مازندران جمع آوری و پس از انتقال به آزمایشگاه به دو گروه شاهد و تیمار تقسیم شدند. گروه تیمار به‏مدت 14 روز در مواجهه با غلظت ppm 25 از نانو ذرات اکسید مس قرار گرفتند. در روزهای 4، 9 و 14 برش های بافتی آبشش و مانتل از نمونه های شاهد و تحت تیمار تهیه شده و جهت بررسی با میکروسکوپ نوری به روش هماتوکسیلین- ائوزین رنگ آمیزی شدند. پس از انجام مراحل تثبیت، خشک کردن و آماده سازی، نمونه ها با استفاده از میکروسکوپ الکترونی نگاره (SEM) مورد بررسی قرار گرفتند.
نتایج
نتایج میکروسکوپی نوری نشان دهنده بروز عوارض هیستولوژیکی قابل توجه در کل اندام های مورد مطالعه دو کفه ای های تحت تیمار در مقایسه با نمونه های شاهد بود. تغییرات در آبشش ها شامل: هیپرپلازی، هیپوپلازی، تغییرات شکلی و اندازه ای تیغه های آبششی و تورم کانال های همولنفی بودند. همچنین در مانتل افزایش تعداد سلول های موکوزی و هیپرپلازی اپی‏تلیوم بیرونی مشاهده شد. تصاویر فراساختاری (میکروسکوپ الکترونی نگاره) تخریب گسترده در تیغه های آبششی و مسدودشدن مسیر کانال های آب در آبشش و نکروز و تورفتگی در مانتل را نشان داد.
نتیجه گیری
بر اساس نتایج به‏دست آمده مواجهه با نانوذرات اکسیدمس در کوتاه مدت منجر به بروز تغییرات قابل توجه و مشهود هیستولوژیکی و فراساختاری در اندام های داخلی دوکفه ای آب شیرین A. cygnea می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
201 تا 208
لینک کوتاه:
magiran.com/p1632630 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!