ویژگی های فیزیکی، ترکیب شیمیایی و زیربخش های پروتئینی تفاله های چغندرقند ایران در مقایسه با مقادیر جدول های سیستم کربوهیدرات و پروتئین خالص کرنل

چکیده:
هدف از این پژوهش تعیین ویژگی های فیزیکی، ترکیب شیمیایی و جداسازی زیربخش های پروتئینی تفاله های چغندرقند تولیدشده در ایران و مقایسه آن با مقادیر جدول های سیستم کربوهیدرات و پروتئین خالص کرنل بود. شمار 39 نمونه از سیزده کارخانه قند و شکر از سراسر کشور گردآوری و بررسی شد. توزیع اندازه ذرات نمونه ها با استفاده از غربال پنسیلوانیا تعیین شدند. نتایج نشان داد که تفاله های چغندرقند تولیدشده در کشور در مقایسه با مقادیر ارائه شده در جدول های سیستم کربوهیدرات و پروتئین خالص کرنل به طور معنی داری (01/0 > P) پروتئین خام (6/10 در برابر 8/9 درصد) و عصاره اتری (90/0 در برابر 60/0 درصد) بیشتر و ماده آلی (9/92 در برابر 7/94 درصد) و الیاف نامحلول در شوینده خنثی (6/40 در برابر 6/44 درصد) کمتر داشتند. افزون بر این، تفاله های چغندرقند در مقایسه با مقادیر ارائه شده در جدول های سیستم کربوهیدرات و پروتئین خالص کرنل پروتئین محلول (2/39 در برابر 5/26 درصد)، زیربخش پروتئینی A (6/35 در برابر 5/25 درصد)، 1B (6/3 در برابر 0/1 درصد) بیشتر و زیربخش پروتئینی 2B (7/11 در برابر 4/20 درصد) و 3B (2/37 در برابر 8/41 درصد) کمتری (بر پایه درصدی از پروتئین خام) داشتند (01/0>P). بر این پایه، تنها 25 و 10 درصد از نمونه های گردآوری شده به ترتیب از نظر پروتئین خام و الیاف نامحلول در شوینده خنثی ارزشی همسان با مقادیر یادشده در جدول سیستم کربوهیدرات و پروتئین خالص کرنل داشتند. بنابراین، توصیه جدی می شود که تفاله چغندرقند پیش از متوازن کردن جیره ها توسط مشاوران تغذیه ای و یا پرورش دهندگان تجزیه شود یا دست کم از میانگین مقادیر گزارش شده در این آزمایش برای متوازن تر کردن بیشتر جیره ها استفاده شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
473 تا 480
لینک کوتاه:
magiran.com/p1633869 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!