ارزیابی متیونین گیاهی به عنوان جایگزین DL- متیونین و تاثیر آن بر عملکرد، ویژگی های لاشه و متابولیت های خونی در جوجه های گوشتی

چکیده:
این آزمایشبه منظور ارزیابی جایگزینی متیونین صنعتی یا مصنوعی (سنتتیک) با متیونین گیاهی و بررسی تاثیر آن بر عملکرد، ویژگی های لاشه و فراسنجه های خونی در جوجه های گوشتی انجام شد. شمار 280 قطعه جوجه گوشتی نر سویه راس 308 در قالب طرح کامل تصادفی با هفت تیمار، چهار تکرار و ده قطعه جوجه در هر تکرار استفاده شد. تیمارهای آزمایشی عبارت بودند از: جیره پایه که 100درصد نیاز متیونین با DL- متیونین تامین شده بود (شاهد) و در تیمارهای 2 تا 7، DL- متیونین در جیره پایه به ترتیب به میزان 20، 40، 50، 60، 80 و 100درصد با متیونین گیاهی جایگزین شده بود. نتایج نشان داد که وزن بدن در سن 21 روزگی در تیمارهایی که تا سطح 60درصد جایگزینی انجام شده بود، همچنین در سن 42 روزگی در تیمارهای که تا سطح 50درصد DL- متیونین با متیونین گیاهی جایگزین شده بود تفاوت معنی داری با گروه کنترل نداشتند. تیمارهای آزمایشی تاثیر معنی داری بر مصرف خوراک، درصد لاشه و وزن نسبی چربی محوطه بطنی، سینه، ران ها، کبد، قلب، تیموس، طحال و بورس فابریسیوس نداشتند. غلظت آلبومین سرم در تیمار 80درصد متیونین گیاهی به طور معنی داری افزایش یافت، درحالی که غلظت کلسترول سرم در تیمار 100درصد متیونین گیاهی و همچنین غلظت گلوکز در تیمار 60، 80 و 100درصد متیونین گیاهی در مقایسه با گروه کنترل به طور معنی داری کاهش یافته بود. به طورکلی، متیونین گیاهیمی تواند جایگزین بخشی از متیونین مصنوعی موجود در جیره بدون تاثیر منفی بر عملکرد و ویژگی های لاشه شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
399 تا 407
لینک کوتاه:
magiran.com/p1633876 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!