بهبود سامانه ایمنی جوجه های گوشتی با استفاده از تزریق درون تخم مرغی ویتامین های 25(OH) D3 و K3

چکیده:
هدف این پژوهش بررسی تاثیر ویتامین های (OH)D325 و K3 با استفاده از تزریق درون تخم مرغی بر سامانه ایمنی جوجه های گوشتی بود. 800 تخم بارور مرغ مادر گوشتی راس 308 در طرح کامل تصادفی به صورت فاکتوریل (3×4) در دوازده تیمار، چهار تکرار و شانزده مشاهده، انجام گرفت. تیمارها شامل ویتامین D (0، 4/0، 6/0، 8/0 میکروگرم) و ویتامین K (0، 2، 6 میکروگرم) بودند. روز 18 جوجه کشی تخم های بارور، 5/0 میلی لیتر از محلول های آزمایشی و گروه کنترل 5/0 میلی لیتر آب مقطر دریافت کردند. پس از پایان جوجه کشی2، جوجه های نر برای 42 روز به سالن پرورشی منتقل شدند. برای بررسی ایمنی هومورال میزان 5/0 سی سی محلول 10درصد SRBC (گلبول قرمز گوسفند) در روزهای 28 و 35 به یک قطعه جوجه از هر تکرار تزریق و در روزهای 35 و 42 خون گیری انجام شد. روز 24 برای ارزیابی ایمنی یاخته ای فیتو هم آگلوتینین (PHA) به پرده انگشت پای جوجه ها تزریق و یک و پنج روز بعد، برای اندازه گیری میزان تورم پوست و ماندگاری تاثیر تیمارها، از شاخص تحریک پوستی استفاده شد. بر پایه نتایج، با افزایش سطح ویتامین K3عیار پادتن (تیتر آنتی بادی) علیه ویروس نیوکاسل افزایش یافت (05/0P<). بیشترین عیار پادتن علیه SRBC و غلظت IgG مربوط به سطح 4/0 میکروگرم D3 و 6 میکروگرم K3 بود (05/0P<). بیشترین میزان شاخص تحریک مربوط به همین تیمار و کمترین میزان تحریک مربوط به تیمار 6 میکرولیتر K3 بود (05/0P<). درنهایت به نظر می رسد که سطح 4/0 میکروگرم ویتامین D3و6 میکروگرم ویتامین K3 با اعمال اثر هم افزایی، موجب تقویت پاسخ ایمنی در جوجه گوشتی می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
349 تا 356
لینک کوتاه:
magiran.com/p1633882 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!