بررسی ارتباط پلی مورفیسم های ژن CTLA- 4 با دیابت نوع 2

پیام:
چکیده:
مقدمه
دیابت نوع 2 شایع ترین نوع دیابت بوده و 90 درصد موارد این بیماری را به خود اختصاص داده است.CTLA-4 در میان کنش های عرضه آنتی ژن بهTcell ها یک مولکول تنظیمی است. از آن جا که این مولکول مکانیزم های آپوپتوزیس آنتی زن خاص و پیشرفت نقص Bcell ها را که از ویژگی های دیابت تیپ 2 است واسطه گری می کند لذا ممکن است CTLA-4 کاندید مناسبی برای استعداد به دیابت تیپ 2 باشد. هدف از این مطالعه بررسی ارتباط پلی مورفیسم های ژن CTLA-4 در بیماران دیابتی تیپ 2 و مقایسه آن با افراد سالم است.
مواد و روش ها
در این مطالعه موردی-شاهدی نمونه های خون از 100 فرد سالم و 110 بیمار مبتلا از شهرهای سنندج، همدان و کرمانشاه جمع آوری گردید. بعد از استخراج DNA پلی مورفیسم های ژن CTLA-4 با استفاده از روش ARMS-PCR بررسی شد. سپس آنالیز آماری نتایج با استفاده از آزمون کای-دو صورت گرفت.
یافته های پژوهش: بر اساس نتایج ژنوتیپ GG در موقعیت 49+(OR=1.92، P=0.02) و (CT، TT) در موقعیت 318-(OR=9.08، P=0.02) یک ریسک فاکتور برای دیابت نوع دو می باشد. این در حالی است که جایگاه ژنی1722- با ژنوتیپ T/C (OR=1.85، P=0.50) ارتباط معنی داری با دیابت نوع دو نداشت.
بحث و نتیجه گیری
این نتایج پیشنهاد می کند که پلی مورفیسم های(318-)،C/T(+49)A/G ژن CTLA-4 ارتباط معنی داری با دیابت نوع دو دارند در حالی که در پلی مورفیسم(1722+)T/C این ارتباط مشاهده نمی شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
22 تا 30
لینک کوتاه:
magiran.com/p1634219 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!