اثر عصاره هیدروالکلی گیاهان اسپند و دارفلفل بر میزان پروفایل های لیپیدی خون در موش نر نژاد NMRI

پیام:
چکیده:
مقدمه
بیماری های قلبی- عروقی از جمله آترواسکلروز طی سال های اخیر افزایش یافته است. این بیماری ها با افزایش سطح لیپوپروتئین با دانسیته پایین(LDL) مرتبط می باشند. گیاهان اسپند و دارفلفل به عنوان کاهنده چربی های خون در طب سنتی مورد استفاده قرار می گیرند، در این راستا مطالعه حاضر بر آن بود که اثر عصاره اتانولی گیاهان اسپند و دارفلفل را بر میزان کلسترول، تری گلیسرید، LDL، HDL و VLDL خون مورد بررسی قرار دهد.
مواد و روش ها
در این تحقیق موش های کوچک نر نژاد NMRI به یک گروه کنترل و سه گروه مورد آزمایش تقسیم شدند. گروه اول عصاره هیدروالکلی گیاه اسپند با غلظت 200 میلی گرم/لیتر(حدود mg/kg40)، گروه دوم عصاره هیدروالکلی گیاه دارفلفل با غلظت 200 میلی گرم/لیتر(حدود mg/kg40) و گروه سوم ترکیب این دو عصاره را با همین غلظت(حدود mg/kg40) روزانه به صورت محلول در آب آشامیدنی دریافت کردند. دوره تیمار 30 روز بود. جهت سنجش فاکتورها در سرم از روش کالریمتری استفاده و داده ها توسط آنالیز واریانس یک طرفه و تست توکی تجزیه و تحلیل شدند
یافته های پژوهش: با توجه به داده ها، کاهش معنی داری(P<0.05) در سطح کلسترول وLDL در هر سه گروه دریافت کننده عصاره گیاهان اسپند، دارفلفل و ترکیب هر دو نسبت به گروه کنترل مشاهده شد. هم چنین ترکیب هر دو عصاره باعث کاهش LDL نسبت به عصاره هر یک از این گیاهان به تنهایی شدند ولی در میزانHDL ، تری گلیسرید و VLDL محاسبه شده اختلاف معنی داری مشاهده نگردید.
بحث و نتیجه گیری
با توجه به کاهش میزان کلسترول و LDL سرم پس از کاربرد عصاره گیاهان اسپند و دارفلفل در این تحقیق، این ترکیبات می توانند به عنوان ترکیبات کاهنده کلسترول و LDL پیشنهاد شوند.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 7
لینک کوتاه:
magiran.com/p1634221 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!