ساخت حامل ویروسی نوترکیب ناقل shRNA اختصاصی علیه ژن Fndc5 موشی جهت انتقال به سلول های بنیادی جنینی

چکیده:
هدف
RNA مداخله گر یک مکانیسم کارآمد در کاهش بیان ژن ها و تعیین عملکرد ژن ها است. وکتورهای لنتی ویروسی ابزارهای مناسبی برای انتقال ژن های خارجی به طیف گسترده ای از سلول های پستانداران هستند. پروتئین Fndc5 یک پروتئین گلیکوزیله غشایی است که بیان آن طی روند تمایز قلبی و عصبی سلول های بنیادی جنینی موشی (mESCs) افزایش می یابد. در این مطالعه به بررسی قابلیت کاهش بیان ژن Fndc5 در mESCs با استفاده از وکتورهای لنتی ویروسی بیان کننده shRNA می پردازیم.
روش ها
به این منظور دو توالی مشخص shRNA علیه ناحیه کد کننده رونوشت Fndc5 و یک توالی shRNA کنترل به عنوان کنترل منفی طراحی و سنتز شد. قطعات shRNA سنتزی پس از هیبرید شدن درون وکتور لنتی ویروسی در پایین دست پروموتر H1 القا شونده توسط تتراسایکلین کلون شدند. وکتور لنتی ویروس نوترکیب درون سلول های HEK293T بسته بندی شد و mESCs توسط ذرات ویروسی ترانسداکت شدند. بیان shRNA در سلول های ترانسداکت شده توسط 48 ساعت تیمار با داکسی سایکلین القا گردید.
نتایج
سنجش میزان بیان رونوشت Fndc5 توسط Real-time PCR در سلول های ترانسداکت شده با ویروس های نوترکیب حامل هر دو shRNA، کاهش بیان معنادار نسبت به گروه کنترل نشان داد.
نتیجه گیری
در مجموع هدف قرار دادن ژن Fndc5 از طریق مکانیسم RNA مداخله گر می تواند به عنوان یک ابزار کارآمد در کاهش بیان این ژن در لاین سلولی ترانسداکت شده به منظور بررسی عملکرد Fndc5 مورد توجه قرار بگیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
53 تا 69
لینک کوتاه:
magiran.com/p1634466 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!