تاثیر 4 هفته فعالیت ورزشی استقامتی بر بیان ژن مایونکتین عضلانی و مقاومت به انسولین رت های نر بالغ

چکیده:
هدف مطالعه
مایوکاین ها به عنوان عوامل مشتق شده از عضله اسکلتی، سوخت و ساز بدن، التهاب، و فرآیندهای دیگر را تعدیل می کنند. مایونکتین، یک مایوکاین جدید است که بیان و سطوح در حال گردش آن، با چگونگی سوخت و ساز بدن و فعالیت ورزشی تنظیم می شود. هدف از پژوهش حاضر بررسی 4 هفته فعالیت ورزشی استقامتی بر بیان ژن مایونکتین عضلانی و مقاومت به انسولین رت های نر بالغ است.
مواد و روش ها
در این پژوهش تجربی 16 سر رت نر بالغ از نژاد ویستار (با سن 8 هفته و میانگین وزن 15±213 گرم)، در دو گروه 8 تایی کنترل و تمرینی تقسیم بندی شدند.گروه تمرین، 4 هفته و در هر هفته 5 جلسه، تمرینات استقامتی که شامل دویدن بر روی نوارگردان مخصوص جوندگان می باشد را به مدت 45 دقیقه، در رأس ساعت مشخصی در طول روز انجام دادند و در همین زمان، گروه کنترل هیچگونه تمرینی نداشت. ابتدا عضله نعلی هموژن شده و میزان بیان ژن مایونکتین با روشReal- time PCR سنجیده شد و از نمونه های خونی جمع آوری شده، سطوح انسولین به روش الایزا و سطوح گلوکز به روش گلوکز اکسیداز اندازه گیری شدند. داده ها با استفاده از روش آماریt مستقل با 05/0p < تحلیل شدند.
نتایج
یافته های پژوهش حاضر نشان داد، مقادیر بیان ژن مایونکتین پس از 4 هفته فعالیت ورزشی استقامتی، در گروه تمرین نسبت به گروه کنترل افزایش معنی داری داشت (048/0=P). بعلاوه مقاومت به انسولین پس از 4 هفته فعالیت ورزشی استقامتی، کاهش را به همراه داشت ولی این کاهش معنی داری نبود (500/ 0 =P).
نتیجه گیری
با توجه به پارامترهای حاصل از مطالعه به نظر می رسد، فعالیت ورزشی استقامتی می تواند موجب افزایش متابولیسم بدن از طریق ترشح مایونکتین شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
83 تا 92
لینک کوتاه:
magiran.com/p1634469 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!