رابطه بین رضایت شغلی و فرسودگی شغلی پرستاران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

رضایت و فرسودگی شغلی پرستاران دو مولفه مهم در مراکز بهداشتی درمانی می باشد. با توجه به اینکه اکثریت کارکنان شاغل در بیمارستانها را پرستاران تشکیل میدهند وضعیت این دو متغیر مهم سازمانی رابطه مستقیمی با کیفیت خدمات پرستاری و به تبع آن سلامت افراد جامعه و همچنین تاثیر بسزایی در تحقق اهداف این موسسات دارد.

روش کار

این مطالعه توصیفی-تحلیلی در سال1394بر روی299نفر از پرستاران مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی همدان با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای از نوع نسبتی انجام شد. ابزار گردآوری داده ها شامل دو پرسشنامه رضایت شغلی مینه سوتا و فرسودگی شغلی ماسلاچ بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش های آمار توصیفی و آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره به روش گام به گام انجام شد.

یافته ها

رضایت شغلی پرستاران در سطح متوسط و فرسودگی شغلی آنها در سطح پایینی بود. بین رضایت شغلی، خستگی عاطفی و رضایت شغلی و مسخ شخصیت پرستاران همبستگی منفی و معنا داری (r=-.664، p<0.01وr=-.503، p<0.01)وجود داشت. بین رضایت شغلی و کاهش موفقیت فردی پرستاران همبستگی مثبت و معنا داری (r=.449، p<0.01)وجود داشت. مولفه های رضایت بیرونی و رضایت درونی تببین کننده (44%و20%)از واریانس خستگی عاطفی و کاهش کاهش موفقیت فردی بودند. مولفه رضایت درونی تببین کننده (26%) از واریانس مسخ شخصیت بود.

نتیجه گیری

مولفه های رضایت شغلی پیش بینی کننده فرسودگی شغلی پرستاران بود. از اینرو سیاست گذاران سیستم های بهداشتی درمانی می توانند با توجه بیشتر به عواملی که باعث افزایش رضایت شغلی پرستاران می شود میزان فرسودگی شغلی را در آنها کاهش دهند

زبان:
فارسی
صفحات:
238 تا 246
لینک کوتاه:
magiran.com/p1634794 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!