مقایسه اثرات داروهای ایزوفلوران و پروپوفول بر تغییرات دمای بدن در حین جراحی آرتروسکوپی زانو

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
متخصصین بیهوشی معمولا با بیمارانی روبر می شوند که از کاهش دمای بدن حین بیهوشی و لرز بعد از عمل رنج می برند. هدف مقایسه اثرات بیهوشی با ایزوفلوران و پروپوفول بر کاهش دمای بدن و لرز بعد از عمل جراحی آرتروسکوپی زانو است.
مواد و روش ها
این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی دوسوکور می باشد. از 40 بیماری که تحت عمل جراحی آرتروسکوپی زانو قرار گرفتند، 20 مورد در گروه ایزوفلوران و 20 نفر هم در گروه پروپوفول قرار داده شدند. تغییرات دمای مرکزی و سطحی بدن، همودینامیک و لرز بعد از عمل مورد ارزیابی قرار گرفت. دمای مرکزی بدن برای هر بیمار از طریق پرده تیمپان و دمای سطحی زیر بغل اندازه گیری شد. از spss برای آنالیز آماری استفاده گردید و دو گروه با آزمون T-test با هم مقایسه شدند. مقایسه تغییرات دو گروه با هم در فواصل زمانی توسط repeated measurement ANOVA صورت گرفت و مقایسه متغیرهای اسمی دو گروه با آزمون خی دو انجام شد.
نتایج
حرارت مرکزی در گروه پروپوفول در زمان های متفاوت حین بیهوشی و بعد از بیهوشی به صورت معناداری بالاتر از گروه ایزوفلوران بود (P<0.05)؛ اما تغییرات حرارت سطحی دقیقا قبل و بعد از القا بیهوشی بین دو گروه تفاوت معناداری نداشت (p>0.05)، درحالی که در تمام فواصل زمانی دیگر حین و بعد از بیهوشی حرارت سطحی در گروه پروپوفول بالاتر از گروه ایزوفلوران بود p<0.05)). علاوه بر این تغییرات فشارخون سیستولیک و دیاستولیک قبل و بعد از بیهوشی تفاوت معناداری بین دو گروه دیده نشد ((p>0.05. همچنین لرز بعد از عمل در دو زمان به گونه ای معنادار در گروه پروپوفول بالاتر از گروه ایزوفلوران بود ((P<0.05 و در زمان های 10 و 20 دقیقه بعد از ورود به ریکاوری تفاوتی بین دو گروه وجود نداشت ((p>0.05.
نتیجه گیری
به نظر می رسد که پروپوفول در مقایسه با ایزوفلوران در تنظیم دمای بدن حین و بعد از عمل و در کاهش لرز بعد از بیهوشی از ایزوفلوران بهتر عمل می کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
356 تا 364
لینک کوتاه:
magiran.com/p1635289 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!