بررسی میزان فراوانی ژن های کد کننده پروتئین های چسبندگی در استافیلوکوکوس اورئوس های جداشده از بیماران بستری شده در بیمارستان های آموزشی شهرستان زابل به روش Multiplex PCR

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
استافیلوکوکوس اورئوس یکی از پاتوژن های فرصت طلب جداشده از عفونت های بیمارستانی و مسئول عفونت های شدید مهمی همچون باکتریمی، اندوکاردیت و عفونت های پوستی است. پروتئین های سطحی مثل پروتئین های متصل شونده به فیبرینوژن و فیبرونکتین از عوامل مهم در اتصال و تهاجم استافیلوکوکوس اورئوس می باشند. از این رو هدف از این مطالعه بررسی حضور ژن های clfA، clfB fnbA،و fnbB در ایزوله های استافیلوکوکوس اورئوس جداشده از نمونه های کلینیکی بیماران بستری شده در بیمارستان های آموزشی زابل بود.
مواد و روش ها
در این مطالعه توصیفی-مقطعی، تعداد 100 ایزوله استافیلوکوکوس اورئوس از بیماران بستری شده در فاصله زمانی فروردین تا شهریور 91 جمع آوری گردید. ایزوله ها با استفاده از روش های میکروب شناسی رایج مورد تائید قرار گرفتند. DNA ژنومی ایزوله ها به روش جوشاندن استخراج شد و برای شناسایی ژن های بیماری زا از Multiplex-PCR استفاده گردید. نتایج با استفاده از آزمون دقیق فیشر مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.
نتایج
نتایج حاصل از این بررسی نشان داد که 50% ایزوله های مورد بررسی حداقل یکی از ژن های موردمطالعه را نشان دادند. فراوانی ژن های کد کننده فیبرینوژن (clfA،clfB) به ترتیب 19% و 16% و فیبرونکتین (fnbA، fnbB) 25% و 19% تعیین گردید.
نتیجه گیری
مطالعه حاضر نشان داد که ژن های موردمطالعه در درصد کمی از ایزوله ها یافت شدند. تحقیقات بیشتر نقش این ژن ها و رابطه آن ها را با بیماری زایی استافیلوکوکوس اورئوس روشن می کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
296 تا 302
لینک کوتاه:
magiran.com/p1635297 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!