اثر قارچ های صدفی و رنگین کمان بر پروتئین خام و دیواره سلولی و تجزیه پذیری شکمبه ای ماده خشک و دیواره سلولی محصولات فرعی زراعی

چکیده:
در این مطالعه اثر کشت قارچ پوسیدگی سفید رنگین کمان (Trametes versicolor) و قارچ صدفی (Pleurotus ostreatus) بر پروتئین خام و تجزیه پذیری کاه ذرت، کاه سویا، بقایای پنبه دانه، کاه برنج و کلزا بررسی شد. میوه قارچ رنگین کمان و قارچ صدفی از جنگل شصت کلاته جمع آوری شد. انواع کاه با میسلیوم قارچ رنگین کمان و صدفی تلقیح و به مدت 21 روز در کیسه های پلاستیکی در 3 تکرار نگهداری شد. برای اندازه گیری تجزیه پذیری شکمبه ای از سه راس قوچ بالغ نژاد دالاق و برای هر نمونه آزمایشی سه تکرار در نظر گرفته شد. کیسه ها حاوی 4 گرم از ضایعات کشاورزی فرآوری شده با قارچ، در زمان های صفر، 4، 8، 16، 24، 48 و 72 در فاز مایع شکمبه قرار داده شد. نتایج نشان داد که مقدار پروتئین خام در تیمارهای کاه سویا و بقایای پنبه دانه فرآوری شده افزایش و در کاه ذرت، کاه برنج و کاه کلزا اختلاف معنی دار نشان نداد. پس از فرآوری با قارچ، دیواره سلولی در کاه ذرت کاهش و در سایر تیمارها افزایش یافت. بر اساس یافته های به دست آمده از پژوهش حاضر، بیشترین تجزیه پذیری و تجزیه پذیری موثر ماده خشک و دیواره سلولی در سرعت های عبور (درصد در ساعت) 2، 5 و 8 و مواد سریع التجزیه، تجزیه پذیری کاه ذرت فرآوری شده با قارچ رنگین کمان و فلوریدا داشت. بر اساس یافته های به دست آمده می توان چنین نتیجه گرفت که اثرات رشد قارچ رنگین کمان و فلوریدا روی انواع کاه متفاوت بوده و موجب تغییرات متفاوتی در ترکیب شیمیایی، دیواره سلولی و تجزیه پذیری ماده خشک آن ها شده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
59 تا 69
لینک کوتاه:
magiran.com/p1636372 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!