رهبری اخلاقی در محیط های پروژه محور

چکیده:
زمینه
رهبری اخلاقی امروزه یکی از مباحث محوری کسب و کار تلقی می گردد و محققین تاثیر آن را در محیط های سازمانی مورد توجه قرارداده اند اما در محیط های پروژه محور که دارای اقتضائات خاص خود است تا کنون مورد بررسی قرارنگرفته است. با توجه به اهمیت پروژه ها در اقتصاد کشور و همچنین نبود پیشینه نظری در این حوزه، این تحقیق رهبری اخلاقی را در بستر دفاع مقدس به عنوان یک تجربه تاریخی و محیط پروژه محور بررسی کرده و امکان بهره مندی از دستاورد های آن در شرایط امروز را کنکاش می کند.
روش
پژوهش حاضر از نوع تحقیق کیفی به روش نظریه برخواسته از داده ها صورت گرفته است. جامعه آماری پژوهش منابع اسنادی و تصویری مربوط به سال دوم جنگ است که به روش کد گزاری باز، محوری و گزینشی تحلیل شده و پس از شناسایی مقوله های مرتبط، نظریه زمینه ای تدوین گردید. از طریق مصاحبه با 5 تن از فرماندهان دفاع مقدس هم اعتبار نظریه مورد تائید قرارگرفت.
یافته ها
رهبری اخلاقی یکی از ارکان منش فرماندهان دفاع مقدس بوده است که باعث افزایش انگیزه و توان رزمندگان و و کسب دستاورد های بزرگ با امکانات کم می شده است. در تحقیق پیشگامی فرماندهان به عنوان مقوله محوری و ساختار سلسله مراتبی شایسته سالار و غلبه آرمان معنوی به عنوان شرایط زمینه ای موثر شناسایی شدند.
نتیجه گیری
علی رغم تغییر شرایط جامعه از دوران دفاع مقدس تا کنون، بکارگیری رهبری اخلاقی می تواند اثرات قابل توجهی بر افزایش انگیزه کارکنان و متعاقب آن افزایش بهره وری در سازمان های پروژه محور داشته باشند هر چند تامین برخی شرایط زمینه ای آن فقط در حوزه اختیارات مدیران سازمانی نبوده و نیازمند اصلاح کلی در فضای کسب و کار است.
زبان:
فارسی
صفحات:
116 تا 124
لینک کوتاه:
magiran.com/p1637377 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!