بررسی تاثیر برخی از نوشیدنی های گازدار رایج در ایران بر ریز سختی مینای دندان های کشیده شده انسان

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
زندگی امروزی مصرف رو به افزایش نوشیدنی های گازداررا سبب شده است. سختی سنجی ویکرز یکی از روش ها برای مشخص کردن ریزسختی مینای دندان، به شمار می رود. هدف از این مطالعه، تعیین میزان تاثیر برخی از نوشیدنی های گازدار رایج در ایران، بر ریز سختی مینای دندان های کشیده شده انسان در درمانگاه های سطح شهر یزد می باشد.
روش بررسی
در این مطالعه تجربی آزمایشگاهی،60 دندان قدامی و خلفی انسانی جمع آوری وآماده سازی سطوح نمونه ها، برای سختی سنجی ویکرز انجام گرفت و بلوک های مینایی به طور تصادفی به 6 گروه ده تائی تقسیم شدند:1- دلسترلیمویی 2- میرنداپرتقالی3– پپسی 4 - دوغ گازدار 5- اسپرایت 6-سرم فیزیولوژی(گروه کنترل).نمونه ها در هر گروه برای 6 ساعت درهر روز و بمدت یک هفته نگهداری شدند.سپس در سه مرحله(ابتدا و پس از 1 روز وپس از 7 روز )مورد آنالیز ریزسختی با دستگاه سختی سنجی ویکرزMH1 ( Iran- Sari) قرار گرفتند. داده ها با استفاده از نرم افزار 17SPSS و آزمون های آماری T-test ٬ ANOVA و Tukey HSD و Repeated measure مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
بر حسب آزمونTukey HSD در زمان اولیه گروه ها با هم اختلاف معنی-داری نداشتند. پس از یک روز اختلاف 5 گروه اول تنها با گروه کنترل معنی دار بود (P <0.05). بر حسب آزمون ANOVA وp-value های ارائه شده سختی در زمان های پس از یک روز و پس از یک هفته بین گروه های به طور معنی داری کاهش یافتند(P <0/05). پس از یک هفته گروه اول- دلستر با گروه سوم-پپسی و گروه ششم-کنترل اختلاف معنی دار بود. گروه دوم- میرندا با گروه کنترل اختلاف معنی داری داشت. اختلاف گروه سوم- پپسی با گروه اول-دلستر و گروه چهارم-دوغ گازدار و گروه ششم-کنترل معنی دار بود. (سختی نمونه های گروه سوم – پپسی پس از یک هفته به طور معنی داری از گروه اول- دلستر و گروه چهارم – دوغ گاز دار کمتر بود ) گروه چهارم-دوغ گازدار با گروه سوم-پپسی و گروه ششم کنترل اختلاف معنی دار بود. گروه پنجم- اسپراایت با گروه ششم-کنترل اختلاف معنی دار بود. گروه ششم-کنترل با بقیه گروه ها اختلاف معنی داری داشت( <0/05P) . بر حسب آزمون ST زمان به طور کلی با Repeated measure معنی دار بود و اثر متقابل زمان و گروه ها با (P <0.001) معنی دار بود.
نتیجه گیری
نوشیدنی های گازدار رایج در ایران بصورت قابل توجهی موجب کاهش معنی دار سختی مینای دندان در زمان های روز اول و پس از یک هفته می شوند.0/001> p-value.و گسترش مصرف آنها باید با پتانسیل ایمن تری صورت بگیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
607
لینک کوتاه:
magiran.com/p1637665 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!