بررسی رضایتمندی بیماران از خدمات بهداشتی درمانی بخش اورژانس

چکیده:
مقدمه و هدف
رضایتمندی بیماران از نحوه ارائه خدمات درمانی در بخش اورژانس، به عنوان خط اول سرویس های خدمات بیمارستانی، باتوجه به شرایط حاد بیمار و نجات جان وی و شرایط روحی اطرافیان باید در اولویت قرار داشته باشد. مطالعات اندکی در زمینه عوامل مرتبط با رضایتمندی از خدمات اورژانس در داخل کشور انجام شده است. مطالعه حاضر، با هدف بررسی رضایتمندی مراجعین از نحوه ارائه خدمات در یکی از بخش های اورژانس (بیمارستان شهید مصطفی خمینی) انجام شد.
مواد و روش ها
در مطالعه توصیفی مقطعی حاضر، رضایتمندی 400 بیمار از نحوه ارائه خدمات اورژانس در بیمارستان شهید مصطفی خمینی در سال 1391 مورد بررسی قرار گرفت. اطلاعات به وسیله پرسش نامه ای که سطح رضایت بیماران مراجعه کننده را درمورد خدمات بهداشتی درمانی ارزیابی می کرد، جمع آوری شد. پاسخ ها در مقیاس لیکرت (عالی، بسیار خوب، خوب، متوسط و بد) طراحی گردید.
نتایج
در این مطالعه، میزان رضایت بیماران از پزشکان، پرستاران، ارائه خدمات پرستاری، نحوه رفتار و برخورد کادر پرستاری، برخورد دلسوزانه کادر پرستاری، برخورد دلسوزانه کادر پزشکی، رعایت موازین شرعی، عدم حضور غیرضروری کارکنان مرد بر بالین زن و برعکس و پوشاندن نواحی غیرضروری بدن هنگام معاینه در 100درصد بیماران، متوسط رو به بالا گزارش شد و هیچ یک از بیماران رضایت خود را در این موارد بد گزارش ننموده بودند. میزان هزینه دریافتی، وسایل رفاهی و امکانات موجود، نحوه رفتار و برخورد کارکنان پذیرش، کادر آزمایشگاه، کادر رادیولوژی و دسترسی به امور پاراکلینیکی، کمترین میزان رضایتمندی بیماران را در میان بخش های مختلف خدمات اورژانس به خود اختصاص داد.
نتیجه گیری
یافته های مطالعه حاضر، بیانگر رضایت مطلوب (3/91درصد) دریافت کنندگان خدمات اورژانس بود. اگرچه بیشترین میزان رضایت بیماران به کادر درمانی بازمی گشت، با این وجود، نقطه نظرات بیماران دررابطه با هزینه های دریافتی، تسهیلات بخش اورژانس نظیر امکانات رفاهی و امور پاراکلینیکی، کمترین میزان رضایتمندی را نشان داد که به نظر می رسد بهبود وضعیت بیمه های درمانی، فعال کردن مددکاری بیمارستان، تجهیز امکانات رفاهی و تامین نیروی انسانی متعهد و مجرب، نقاطی است که همچنان بیشترین میزان توجه مدیران و برنامه ریزان مرکز اورژانس را می طلبد.
زبان:
فارسی
صفحات:
63 تا 70
لینک کوتاه:
magiran.com/p1637686 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!