تاثیر فراورده گیاهی SIM5 بر سلول های مونونوکلئر جداشده از مغز استخوان بیماران مالتیپل میلوما

چکیده:
مقدمه و هدف
سرطان ها از مشکلات مهم جوامع هستند. در سال های اخیر فراورده های گیاهی برای یافتن اثرات ضدسرطانی و ایمونومدولاتوری مورد توجه قرار گرفته اند. SIM5 یک فراورده گیاهی است که اثرات افتراقی قابل توجهی بین سلول های سالم و رده های سرطانی داشته است؛ ولی تابه حال مستقیما بر روی سلول های بیماران بررسی نشده است. در این مطالعه اثر SIM5 بر سلول های مونونوکلئر جداشده از مغز استخوان بیماران مالتیپل میلوما و افراد سالم بررسی گردید.
مواد و روش ها
باقی مانده نمونه های مغز استخوان بیماران (7 نفر) و همچنین افرادی که حین بررسی مغز استخوان، نهایتا مشکل پاتولوژیک خاصی در لکوسیت های آن ها تشخیص داده نشد (7 نفر-گروه شاهد) در نظر گرفته شدند. سلول های تک هسته ای جدا شد و با SIM5 و فراکشن R10 مجاور گشت. پس از 48 ساعت، توکسیسیته با تست LDH و فعالیت حیاتی با تست MTT سنجیده شدند.
نتایج
در بیماران مبتلا به مالتیپل میلوما، SIm5 موجب افزایش مرگ ومیر سلول ها می شود؛ ولی در گروه شاهد غیرسرطانی چنین اثری ندارد. هم بستگی قوی بین توکسیسیته با تعداد پلاسماسل های مغز استخوان مشاهده شد. در نمونه های سرطانی کاهش فعالیت سلولی در حضور SIm5 دیده می شود؛ ولی در نمونه های گروه غیرسرطانی افزایش فعالیت روی می دهد.
نتیجه گیری
تاثیر SIM5 بر سلول های نمونه سالم و سرطانی متفاوت است و اثر توکسیک آن متمرکز بر سلول سرطانی است؛ لذا این فراورده برای مطالعه بیشتر بسیار باارزش محسوب می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
25 تا 34
لینک کوتاه:
magiran.com/p1637690 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!