بسط منحنی های شکنندگی برای سازه های پیش ساخته بتنی

چکیده:
روش های متنوعی برای ارزیابی آسیب پذیری لرزه ای ساختمان ها وجود دارد که از نظر هزینه و دقت متفاوت می باشند. در این بین منحنی های شکنندگی که احتمال خسارت سازه ای را به عنوان تابعی از مشخصه های حرکت زمین و پارامترهای طراحی در نظر می گیرند متداول تر هستند. این منحنی ها درصد احتمال فراگذشت پاسخ سازه از حد مجاز عملکردی را در شدت های متفاوت زمین لرزه بیان می کنند. در این تحقیق، ساختمان های قدیمی بتنی با پانل های پیش ساخته که در آذربایجان شرقی واقع شده اند مورد بررسی قرار گرفتند. در مدل سازی و تحلیل مدل های سازه، از نرم افزار SAP استفاده شد. منحنی های شکنندگی برای این سازه ترسیم و تاثیر عملکرد انواع اتصالات پانل ها بر احتمال آسیب این ساختمان ها بررسی گردید. زمانی که سازه تنها دارای اتصالات قائم می باشد، مقدار PGA متناظر با فراگذشت از سطح آسیب جزئی، برابر باg 03/0 است. برای حالت آسیب متوسط، آسیب اصلی و آسیب شکست این عدد به ترتیب برابر g05/0، g07/0 و g10/0 برآورد گردید. در حالت استفاده همزمان از اتصالات قائم و افقی، مقدار PGA برای چهار حالت آسیب جزئی، آسیب متوسط، آسیب اصلی و آسیب شکست، به ترتیب برابر g25/0، g46/0، g7/0 و g1/1 می باشد. نتایج نشانگر آن هستند که هرچه سطح آسیب بالاتر می رود، اختلاف بین PGAمتناظر با گذشت از آن سطح آسیب، برای سازه با و بدون اتصال افقی بیشتر می شود و در شتاب های بالا این اختلاف محسوس تر است.
زبان:
فارسی
صفحات:
51 تا 61
لینک کوتاه:
magiran.com/p1638929 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!