ارزیابی شاخص های آلتمتریک در میزان استناد به مقالات دانشگاه علوم پزشکی گیلان

چکیده:
مقدمه
آلتمتریک مفهوم جدیدی از شاخص استنادی بر اساس وب 2.0 است که می تواند همه برون دادهای علمی و تحقیقاتی دانشگاهی را ارزیابی نماید. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی میزان استناد تولیدات علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با شاخص های آلتمتریک در دو شبکه اجتماعی- علمی انجام گردید.
روش بررسی
این مطالعه توصیفی- پیمایشی بر اساس علم سنجی انجام گرفت. همه مقالات علمی منتشر شده دانشگاه علوم پزشکی گیلان از سال 1997 تا 2015 در پایگاه استنادی Scopus (845 عنوان) انتخاب شد و سپس میزان استناد به مقالات و سایر شاخص های آلتمتریک مربوط به دو شبکه اجتماعی RG (ResearchGate) و مندلی (Mendeley) مورد بررسی قرار گرفت. داده ها با استفاده از آزمون های t و ضریب همبستگی Pearson تجزیه و تحلیل گردید.
یافته ها
تا پایان سال 2015، به مجموع 845 عنوان مقاله حدود 3199 بار استناد شده بود. میزان حضور این تعداد مقاله در شبکه اجتماعی RG و مندلی به ترتیب برابر با 87 و 52 درصد به دست آمد. ارتباط مثبت معنی داری بین میزان استناد، میزان مشاهده و میزان دانلود این مقالات در شبکه اجتماعی RG وجود داشت. همچنین، ارتباط مثبت معنی داری بین میزان استناد و فراوانی خوانده شدن مقالات در شبکه اجتماعی- علمی مندلی مشاهده شد (05/0 > P).
نتیجه گیری
بر اساس نتایج مطالعه حاضر، شبکه های اجتماعی RG و مندلی می توانند اثرات بسیار مثبتی بر میزان استناد به مقالات علمی داشته باشند. بنابراین، محققان علوم پزشکی می توانند به منظور «خودآرشیوی» و جستجوی بهتر اطلاعات و همچنین، برای استناد بیشتر فعالیت های علمی خود از این شبکه ها استفاده نمایند.
زبان:
فارسی
صفحات:
367 تا 372
لینک کوتاه:
magiran.com/p1639085 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!