سنجش میزان همخوانی کلید واژه های مقالات مجله علوم پیراپزشکی با MeSH

چکیده:
مقدمه
با توجه به اهمیت بهره گیری از ابزارهای نمایه سازی همچون اصطلاحنامه ها و سرعنوان های موضوعی پزشکی در ذخیره و بازیابی اطلاعات پزشکی، مطالعه حاضر با هدف تعیین میزان همخوانی کلید واژه های مقالات مجله انگلیسی زبان علوم پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Journal of Paramedical Sciences) با سرعنوان های موضوعی پزشکی MeSH (Medical Subject Headings) انجام شد.
روش بررسی
این مطالعه توصیفی- مقطعی از نوع کاربردی و ابزار جمع آوری داده ها، چک لیست محقق‏ ساخته بود. در مجموع 1143 کلید واژه مستخرج از 269 مقاله منتشر شده در 24 شماره این مجله با MeSH مورد مقایسه قرار گرفت و بر اساس چک لیست در سه گروه همخوان‏کامل، همخوان ‏نسبی و ناهمخوان طبقه بندی گردید.
یافته ها
طی سال های مورد بررسی، به طور میانگین 277 کلید واژه (2/24 درصد) همخوان‏ کامل، 409 کلید واژه (8/35 درصد) همخوان‏ نسبی و 457 کلید واژه (0/40 درصد) با اصطلاحات موجود در MeSH ناهمخوان بود. کلید واژه های بخشی همخوان یا همخوان با اصطلاح شناسه، بیشترین تعداد کلید واژه های همخوان ‏نسبی را تشکیل داد.
نتیجه گیری
نویسندگان مقالات این مجله دانش کافی در زمینه انتخاب کلید واژه صحیح با استفاده از MeSH را نداشتند. ضروری است که استفاده صحیح از MeSH به نویسندگان آموزش داده شود. همچنین، هیات تحریریه این مجله ایرانی انگلیسی زبان در حوزه پیراپزشکی نیز باید از نویسندگان بخواهد که هنگام ارایه مقاله، کلید واژه های خود را بر اساس MeSH تنظیم نمایند.
زبان:
فارسی
صفحات:
360 تا 366
لینک کوتاه:
magiran.com/p1639088 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!