مکان یابی محل دفن پسماندهای روستایی با استفاده از مدل AHP و نرم افزار GIS(مطالعه موردی: شهرستان ماهنشان)

چکیده:
زمینه و هدف
یکی از مسائلی که در مناطق روستایی اهمیت دارد، تعیین مکان مناسب جهت دفن پسماندهای روستایی است. حفظ محیط زیست روستاها از جمله ضرورت های توسعه روستایی محسوب می شود. عدم مدیریت در دفع بهداشتی پسماند، نشانه ای از فقدان برنامه ریزی و عدم توجه به مسائل مختلف زیست محیطی است. مطالعه حاضرباهدف تعیین مکان های مناسب دفن پسماند روستایی در شهرستان ماهنشان انجام شد.
مواد و روش ها
در این مطالعه به منظور ارزیابی مکان مناسب جهت دفن پسماندهای روستایی در شهرستان ماهنشان از 8 پارامتر مهم و تاثیرگذار در مکان یابی دفن پسماند از قبیل، شیب، طبقات ارتفاعی، فاصله از نقاط روستایی، فاصله از آبراهه ها، فاصله از راه ها، فاصله از گسل ها، فاصله از مناطق حفاظت شده و فاصله از معادن استفاده شد. پارامترهای شناسایی شده با بکارگیری روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP) به صورت زوجی مقایسه و وزن هر یک از عوامل که مبین میزان تاثیر آن هاست، با نرم افزار Expert Choise محاسبه شد.
یافته ها
با تلفیق لایه های وزنی به دست آمده در محیط Arc GIS، نقشه نهایی مکان یابی بهینه دفن پسماندهای روستایی در محدوده مطالعاتی در 5 کلاس (کاملا نامناسب، نامناسب، متوسط، مناسب و کاملا مناسب) طبقه بندی شد.
نتیجه گیری
پهنه های مناسب و کاملا مناسب به ترتیب با 643/9 و 374/5 کیلومتر مربع به ترتیب بالاترین ارجحیت را برای دفن پسماند دارا بوده و در مجموع با داشتن 36/9 درصد مساحت کل محدوده شهرستان در اولویت طرح های دفن پسماند قرار می گیرند.
زبان:
فارسی
صفحات:
245 تا 254
لینک کوتاه:
magiran.com/p1639220 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!