سنجش میزان آگاهی پرستاران در مواجهه با حوادث هسته ای

پیام:
چکیده:
مقدمه
حوادث هسته ای به هر شکل و در هر جایی که اتفاق بیفتد ، لازمه اش وجود افراد آموزش دیده و تیم های پزشکی در محل حادثه است. با توجه به اهمیت نقش پرستاران جهت حضور موثر و کارآمد در بلایا، این قشر باید در ابعاد مختلف ویژگی ها و توانمندی های خاصی را داشته باشند. این مطالعه با هدف سنجش میزان آگاهی پرستاران شاغل در یک بیمارستان نظامی در مواجهه با حوادث هسته ای انجام شد.
روش کار
این پژوهش به صورت توصیفی مقطعی در سال 1394 در یک بیمارستان نظامی انجام شد. جامعه مورد مطالعه کادر پرستاری شاغل در بیمارستان بوده و بصورت سرشماری انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه بود که دارای دو بخش بود. بخش اول مربوط به اطلاعات دموگرافیک افراد شرکت کننده و بخش دوم آن دارای 14 سوال جهت سنجش میزان آگاهی شرکت کنندگان در مواجهه با حوادث هسته ای بود. اطلاعات به دست آمده با نرم افزار SPSS17 مورد تجزیه و تحلیل و از روش های آماری توصیفی ،T Test و ANOVA استفاده شد.
یافته ها
در این مطالعه تعداد 136 نفر از پرسنل پرستاری با میانگین سنی 56/4±99/32 سال در مطالعه شرکت نمودند (5/76 درصد زن). 8/83 درصد آنها دارای مدرک کارشناسی بوده و متوسط سابقه کار آنها 86/3±03/8 سال بود و 5/76 درصد آنها سابقه حضور و خدمت در هیچ نوع حادثه یا بحران نداشتند. تنها 8/5 درصد شرکت کنندگان در مطالعه به حد کافی از عواقب یک حادثه هسته ای آگاهی داشته و 3/80 درصد آنها در هیچ دوره آموزشی مرتبط با مصدومین هسته ای شرکت ننموده اند. اگاهی پرستاران در مواجهه با حوادث هسته ای ضعیف ارزیابی شد (25=m) و نتایج نشان داد که بین سابقه کار (330/0=p) و نوع بخش (718/0=p) با میزان آگاهی پرستاران در مواجهه با حوادث هسته ای ارتباط معنا داری وجود ندارد.
نتیجه گیری
میزان اگاهی پرستاران در مواجهه با حوادث هسته ای ضعیف می باشد و لازم است بیمارستان ها برنامه مدیریت بحران در حوادث هسته ای را تدوین و جزئیات آن را با پرسنل در قالب تمرینات و مانور مرور نمایند. همچنین تصمیم گیرندگان برنامه های آموزشی دانشجویان پرستاری بایستی با قرار دادن مباحث آموزشی مرتبط با مدیریت بحران های هسته ای، فارغ التحصیلان را جهت مقابله با این حوادث آماده سازند.
زبان:
فارسی
صفحات:
20 تا 26
لینک کوتاه:
magiran.com/p1639597 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!