واکاوی ویژگی های مدیران سرمایه گذاری موفق در ایران:رویکرد سرمایه انسانی

چکیده:
یکی از چالش های جدی در اداره ی اثربخش وجوه صندوق های سرمایه گذاری، حصول اطمینان از وجود مدیرانی شایسته و متخصص در این نهادها است. وجود چنین مدیرانی می تواند منابع سرمایه گذاران را به شکل مطلوب اداره کرده و بازدهی مطلوبی را برای صاحبان سرمایه خود به ارمغان آورد. این پژوهش به منظور مطالعه اکتشافی مولفه ها و ابعاد مدیران سرمایه گذاری موفق با رویکرد سرمایه انسانی انجام گرفته است. از آنجا که کاوش در دنیای ذهنی و تجارب افراد و استخراج نگرش آنها مستلزم بهره گیری از روش های کیفی پژوهش می باشد لذا در این مطالعه با استفاده از رویکرد تحلیل محتوا با 15 نفر از مدیران صندوق های سرمایه گذاری موفق که دارای بیشترین نمره ارزیابی عملکرد (معیارهای شارپ و سورتینو) بودند مصاحبه عمیق صورت گرفت. نتایج حاصل از مصاحبه های نیمه ساختاریافته در قالب مضامین دسته بندی شدند که با توجه به آنها ابعاد ویژگی های مدیران سرمایه گذاری موفق به پنج بعد ویژگی های رفتاری، فنی، فردی، مدیریتی و میان فردی طبقه بندی شدند که هرکدام از این ابعاد خود از مفاهیم دیگری تشکیل شده اند. بر اساس یافته های حاصل از این پژوهش، مدیران صندوق های سرمایه گذاری به منظور دستیابی به سطح مطلوب عملکرد و موفقیت، باید دارای مجموعه ای از خصوصیات و ویژگی های مشهود و نامشهود باشند. در واقع، این یافته ها بیانگر سیمای مدیران سرمایه گذاری موفق در بازار سرمایه ایران است که می تواند به عنوان یک شاخص برای مدیرانی که قصد دارند به الگوهای مطلوبی در عرصه مدیریت صندوق های سرمایه گذاری تبدیل شوند مدنظر قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
85 تا 112
لینک کوتاه:
magiran.com/p1640725 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!