انتخاب مدل کسب و کار برای شرکتهای دانش بنیان مستقر در مراکز رشد

چکیده:
یک مدل کسب وکار موفق، نشان دهنده یک راه بهتر نسبت به گزینه های موجود است که می تواند ارزش بیشتری را به یک گروه مجزا از مشتریان پیشنهاد کرده و منافع بیشتری را به شرکت بازگرداند. سهم قابل توجهی از موفقیت شرکت های دانش بنیان به طرح ریزی مدل کسب وکار آنها مرتبط می شود، از اینرو در این مقاله ضمن شناسایی شاخص ها و الگوهای موجود تلاش شده است تا با معرفی انواع مدلهای کسب وکار، مدل مناسب برای شرکتهای دانش بنیان مستقر در مراکزرشد شناسایی شود. پژوهش حاضر از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از نظر روش از نوع توصیفی-پیمایشی می باشد، که پس از بررسی الگوهای موجود و همچنین بررسی شاخص ها و معیارهای لازم جهت انتخاب یک مدل کسب وکار، مدل های مختلف از نظر دارا بودن این معیارها با هم مقایسه شده اند. با توجه به ماهیت و بدیع بودن این حوزه پژوهشی از روش های تصمیم گیری گروهی استفاده شده و نظر خبرگان در این باره از طریق مصاحبه و پرسشنامه جمع آوری گردیده است. با استفاده از تکنیک هایAHP وتاپسیس به ترتیب به وزن دهی به شاخص ها و رتبه بندی مدل ها پرداخته شده است. در نهایت با استفاده از روش دیماتل اثرسنجی هر یک از شاخص ها بررسی گردیده است. پس از بررسی و تحلیل نظرات خبرگان از میان مدل های کسب شده از ادبیات موضوع شش مدل برمبنای نه شاخص مورد تحلیل قرار گرفته و مدل STOF به عنوان مدل برتر انتخاب گردید.
زبان:
فارسی
صفحات:
59 تا 69
لینک کوتاه:
magiran.com/p1640758 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!