بررسی الگوی رسوب گذاری و مورفولوژی ساحل در مجاورت آبشکن های مستغرق

چکیده:
آبشکن ها یکی از مهمترین سازه ها برای حفاظت ساحل و رسوبات ساحلی به شمار می روند. این سازه ها به صورت مستغرق نیز می توانند استفاده شوند و حفاظت لازم را برای ساحل بدون هیچ تاثیر منفی در زیبایی منطقه فراهم آورند. در حال حاضر واکنش خط ساحلی نسبت به آبشکن های مستغرق به خوبی مشخص نیست. هدف از این مطالعه پیش بینی تغییرات خط ساحلی در مجاورت آبشکن های مستغرق و مقایسه آن با آبشکن های غیر مستغرق با توجه به داده های بدست آمده در منطقه دهنه سر سفیدرود که فرسایش جدی ساحل در آنجا وجود دارد، می باشد. شبیه سازی با استفاده از مدل یک خطی (one-line model) انجام شده است. نحوه کار بدین صورت است که با جاگذاری دبی رسوب بدست آمده از مدل عددی Mike21 و فرمول های تقریبی در مدل یک خطی که با استفاده از نرم افزار Matlab نوشته شده است، تغییر شکل خط ساحلی در حضور این سازه ها در منطقه مورد مطالعه بدست می آید. نتایج مطالعه حاضر نشان می دهد که استفاده از آبشکن های مستغرق جهت کنترل رسوبات و فرسایش ساحل بدون اینکه تاثیر نامطلوبی در زیبایی و اثرات مخرب زیست محیطی منطقه داشته باشد، می تواند موثر واقع گردد.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
449 تا 458
لینک کوتاه:
magiran.com/p1641111 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!