ترکیبات غذا - دارو و تولید مواد غذایی فراسودمند

چکیده:
مصرف مواد غذایی مغذی تاثیر مهمی بر سلامتی و تندرستی انسان دارد. ترکیبات زیست فعال غذایی، ترکیباتی طبیعی هستند که دارای فعالیت بیولوژیکی بوده و در بعضی از موارد ارزش تغذیه ای هم دارند. ترکیبات زیست فعال به دلیل نقش تائید شده آن ها در رشد و نمو انسان و علاوه بر این در کاهش خطر بیماری ها نقش مهمی در سلامت و ایمنی جامعه ایفا می کنند. مصرف ترکیبات زیست فعال موجود در میوه جات و سبزی ها به مبارزه با بیماری های قلبی، سرطان، چاقی، دیابت و اختلال در دستگاه گوارش کمک می کند. به تازگی مطالعات زیادی بر روی انواع مواد غذایی و فرآورده های طبیعی دیگر(بیشتر بر پایه گیاهی) و بررسی این احتمال که آن ها منبع عوامل درمانی و پیشگیری کننده هستند، انجام شده است. در این رابطه آن گروهی از مواد غذایی فراسودمند نامیده می شوند که اگر به طور منظم و مناسب مصرف شوند علاوه بر خواص طبیعی خود، تاثیرات سلامت بخش سودمندی نیز دارند. تولیدکنندگان برای ساخت مواد غذایی فراسودمندی که جاذبه حسی قابل پذیرش و همچنین فواید سلامت بخشی مطلوبی داشته باشند، نمی توانند به همین سادگی ترکیب غذا-دارو را به ماده غذایی اضافه کنند. استفاده مناسب از روش کپسوله کردن برای پایدارسازی ترکیبات غذا-دارو انتقال موثر آن ها به وسیله مواد غذایی را قادر می سازد. طراحی دقیق سیستم انتقال، به محافظت از این ترکیبات حساس به تنش های محیطی و فرآیندی که در طی ساخت مواد غذایی با آن روبرو می شوند کمک می کند و از برهم کنش های نامطلوب ترکیبات غذا-دارو با ترکیبات موجود در ماتریکس غذایی جلوگیری می کند. افزایش علاقه به این فرآورده ها هم برای مصرف کننده ها و هم برای صنعت، به دلیل اینکه سبب بهبود کیفیت زندگی، بالا بردن ارزش باقیمانده های صنعتی(فرآورده های جانبی) و خلق اختراعات بیشتر می شود، مفید خواهد بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 15
لینک کوتاه:
magiran.com/p1641175 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!