کاتترهای همودیالیز دائمی ترانس فمورال، بهتر از تصورات فعلی: بررسی نتایج تعبیه به روش مورد استفاده در مرکز جراحی عروق شهدای تجریش

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
ایجاد یک روش مطمئن برای همودیالیز مزمن در بیماران نارسایی مزمن کلیوی، از مهمترین اقدامات جراحان عروق می باشد. استفاده از کاتترهای دائم، اگرچه آخرین اولویت دسترسی محسوب می شود، در بسیاری از بیماران اجتناب ناپذیر است. طبق معدود مطالعات موجود کاتترهای تونل دار ترانس فمورال نتایج ضعیف تری را نسبت به کاتترهای گردنی دارند.
مواد و روش ها
36 بیمار تحت همودیالیز مزمن که به دلایل مختلف امکان تعبیه دسترسی دائمی یا کاتتر گردنی در آنها نبود تحت تعبیه کاتتر دائمی از راه فمورال به روش مرسوم در مرکز شهدای تجریش قرار گرفتند و نتایج فوری و دراز مدت آنها در تامین فلوی مناسب برای همودیالیز و عوارض آنها ثبت شد.
یافته ها
بر اساس یافته های این مطالعه، در مقایسه با گزارش های موجود از کارایی مداوم کاتترهای دائمی گردنی و همچنین عوارض آنها، کاتترهای دائمی ترانس فمورال کارایی مداوم قابل قبول و پروفایل عوارض کم خطرتری دارند. موردی از مرگ و میر یا عوارض تهدیدکننده حیات، که احتمال بروز آنها حین تعبیه کاتترهای گردنی وجود دارد، مشاهده نشد. مداخله به موقع جهت رفع عامل ایجاد اختلال در دیالیز، نقش مهمی در حفظ عملکرد طولانی مدت این کاتترها و عدم نیاز به تعبیه دسترسی جدید دارد.
نتیجه گیری
کاتترهای دائمی ترانس فمورال، در صورتی که به روش صحیح تعبیه شوند، می توانند به مدت قابل قبولی نیاز بیمار به دسترسی را تامین کنند و می توانند آلترناتیو کاتترهای گردنی باشند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
34
لینک کوتاه:
magiran.com/p1641607 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!