بررسی و مقایسه ویژگی های کاغذ روزنامه حاصل از خمیر کاغذ شیمیایی- مکانیکی (CMP) رنگبری شده چوب نارنج و زبان گنجشگ

چکیده:
در این تحقیق امکان استفاده از خمیرکاغذ CMP رنگبری شده چوب نارنج و زبان گنجشگ به عنوان جایگزین تمام یا بخشی از خمیرکاغذ CMP کارخانه چوب و کاغذ مازندران برای تولید کاغذ روزنامه مورد بررسی قرار گرفت. بدین منظور، ابتدا با شرایط پخت کارخانه مذکور و با Na2O 101گرم برلیتر، در دمای 165 و در زمان پخت 70 دقیقه، از چوب نارنج و زبان گنجشگ خمیرکاغذ CMP با راندمان 85 درصد تولید شد. سپس این خمیر کاغذها با پروکسید هیدروژن رنگبری و با نسبت های 15 ، 30 ، 45 و 60 درصد جداگانه با خمیرکاغذ CMP کارخانه چوب و کاغذ مازندران (نمونه شاهد) مخلوط گردید. از هر نمونه کاغذ دست ساز با وزن پایه 60 گرم برمتر مربع تهیه شد و خواص نوری و مقاومتی آن طبق آزمون های استاندارد TAPPI اندازه گیری ومورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. نتایج نشان داد که کاغذ حاصل از خمیر CMP زبان گنجشگ درتمامی ویژگی های اندازه گیری شده (بجز روشنی) مناسب تراز نمونه شاهد و خمیر CMP نارنج(بجز ماتی) بوده است. در اثر رنگبری با پروکسید هیدروژن، روشنی، مقاومت های به پارگی، ترکیدن، کششی و طول پارگی افزایش و ماتی کاغذ حاصل کاهش داشته است. نتایج نشان داد که خمیرکاغذ خالص سفید نشده چوب نارنج و زبان گنجشگ ویژگی مطلوبی برای تولید کاغذ روزنامه را ندارد و لازم است این خمیرکاغذ ها با با پروکسید هیدروژن رنگبری شوند. به طوری کلی، بهترین ویژگی های مقاومتی نیز در کاغذ روزنامه حاصل از اختلاط 60-45 درصد خمیرکاغذ CMPنارنج و زبان گنجشگ(جداگانه) با 40-55 درصد خمیرکاغذ CMP کارخانه مشاهده گردید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
569
لینک کوتاه:
magiran.com/p1642093 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!