بررسی اثر عصاره آبی میوه سماق(Rhus coriaria) درترمیم زخم پوستی در موش صحرایی نر

چکیده:
مقدمه
ترمیم زخم یکی از پیچیده ترین وقایع بیولوژیکی بعد از تولد بوده و باعث جایگزینی بافت مرده توسط بافت زنده می شود. هرگونه نقص درترمیم زخم، می تواند منجر به اختلالات پوستی مزمن شده و باعث کاهش شدید کیفیت زندگی و حتی مرگ شود. تاکنون دارویی که بتواند به طور موثر سبب تسریع و پیشبرد روند طبیعی ترمیم زخم در بدن شود، معرفی نشده و درمان زخم ها و سوختگی ها هنوز یکی از مشکلات اصلی کشورهای پیشرفته است. با توجه به آن که اثرات آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی در بهبود زخم، باارزش می باشند و بعضی از گیاهان دارویی دارای چنین اثراتی هستند، در این مطالعه تاثیر عصاره آبی میوه سماق، برترمیم زخم موردبررسی قرار گرفت.
مواد و روش ها
بعد از ایجاد زخمی به قطر 5/2 سانتی متر بر ناحیه پشتی 45 رت نر، حیوانات به سه گروه 15 تایی (تیمار، شاهد و کنترل مثبت) تقسیم شدند. 24 ساعت بعد از ایجاد زخم گروه تیمار هرروز به میزان 5/0 گرم عصاره آبی میوه سماق،گروه کنترل مثبت پماد موپیروسین 2% و گروه شاهد بدون دریافت تیمار نگهداری شدند. درصد انقباض زخم در روزهای صفر ،3 ،5 ،8 ،10، 12 و 15 محاسبه گردیده و آنالیزهای بیوشیمیایی و بررسی های هیستوپاتولوژی، در روزهای 5 ، 10 و15 انجام پذیرفت. برای بررسی قدرت آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی عصاره سماق، از اندازه گیری میزان فعالیت آنزیم میلوپراکسیداز استفاده شد. داده های به دست آمده توسط نرم افزار SPSS تحت تجزیه وتحلیل آماری قرار گرفتند.
نتایج
مقایسه اولیه درصد انقباض زخم، حاکی از افزایش معنی دار درصد انقباض زخم در رت های تیمار شده با عصاره سماق در روزهای 8 و 15 بعد از ایجاد زخم نسبت به گروه شاهد است. افزایش معنی دار آماری در نمره بافت شناسی رت های تیمار شده با عصاره سماق ، نسبت به گروه شاهد دیده شد. نتایج حاصل از این مطالعه کاهش معنی دار (P<0.05) فعالیت آنزیم میلوپراکسیداز در روز 10 بعد از ایجاد زخم، در رت های تیمار شده با عصاره سماق نسبت به گروه شاهد را نشان داد.
بحث و نتیجه گیری
نتایج نشان داد که عصاره سماق علاوه بر افزایش سنتز کلاژن، سرعت اپیتلیالیزاسیون و انقباض زخم باعث کاهش التهاب و نفوذ ماکروفاژها و نوتروفیل ها به محل زخم در فاز التهابی می شود و از این طریق در تسریع روندترمیم زخم موثر بوده و می تواند به عنوان یک داروی مناسب برای درمان زخم به کار رود.
زبان:
فارسی
صفحات:
51 تا 59
لینک کوتاه:
magiran.com/p1643097 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!