مقایسه قدرت ایزومتریک عضلات مچ پا و اورژن پا در مردان مبتلا به سندرم درد پاتلافمورال و افراد سالم: یک مطالعه مورد-شاهدی

نویسنده:
چکیده:
مقدمه
عوامل پروگزیمال و دیستال مفصل زانو می توانند به عنوان علت سندرم درد کشککی-رانی مطرح باشند. پرونیشین بیش از حد پا و چرخش داخلی تیبیا از جمله عوامل دیستال محسوب می شوند. هدف این مطالعه مقایسه قدرت عضلات مچ پا و اورژن بخش خلفی پا در افراد با و بدون سندرم درد کشککی-رانی بود.
مواد و روش ها
در این پژوهش مورد-شاهدی، تعداد 40 نفر مرد (20 نفر سالم و 20 نفر بیمار) به صورت داوطلبانه وارد مطالعه شدند. ارزیابی قدرت ایزومتریک عضلات دورسی فلکسور و اینورتور مچ پا، دامنه حرکتی اورژن بخش خلفی پا و میزان افتادگی ناوی به ترتیب توسط دستگاه دینامومتر دستی، گونیامتر و آزمون افت ناوی در افراد هر دو گروه توسط یک آزمونگر واحد انجام گردید. جهت تجزیه و تحلیل مقادیر اندازه گیری شده، از آزمون های آماری تی مستقل برای داده های پارامتریک و یو من-ویتنی برای داده های ناپارامتریک در سطح معنی داری 05/0P< درصد استفاده شد.
یافته ها
قدرت ایزومتریک عضلات اینورتور و دورسی فلکسور مچ پا در بین افراد بیمار و سالم تفاوت آماری معنی درای نداشت (05/0P>). همچنین، تفاوت معنی داری بین مبتلایان به سندرم درد کشککی-رانی و افراد سالم از نظر میزان اورژن بخش خلفی پا و افتادگی ناویکولار مشاهده نشد (05/0P>).
نتیجه گیری
می توان نتیجه گیری نمود که قدرت ایزومتریک عضلات اینورتور و دورسی فلکسور مچ پا، میزان دامنه حرکتی اورژن بخش خلفی پا و میزان پرونیشن پا در بیماران مبتلا به سندرم درد کشککی-رانی و افراد سالم تفاوتی ندارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
26 تا 32
لینک کوتاه:
magiran.com/p1643100 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!