بررسی اثر تنش خشکی، شوری و انجماد بر برخی صفات جوانه زنی بذور شلغم هرز (Rapistrum rugosum L.)

پیام:
چکیده:
تنش های خشکی، شوری و انجماد از جمله تنش های مهم غیر زنده محیطی می باشند که از رشد مطلوب گیاه جلوگیری می کنند. به منظور بررسی مطالعه تاثیر سطوح مختلف خشکی، شوری و انجماد بر خصوصیات جوانه زنی بذر موجود در قطعه بالایی (بذر بالای خورجین) و پایینی (بذر پایین خورجین) خورجینک شلغم هرز سه آزمایش جداگانه به صورت فاکتوریل در قالب طرح کاملا تصادفی با چهار تکرار در شرایط کنترل شده (ژرمیناتور) انجام شد. تیمار های آزمایش علاوه بر نوع بذر شامل سطوح مختلف خشکی (صفر (شاهد)، 2-، 4-، 6-، 8- و 10- بار) ناشی از PEG6000، سطوح مختلف شوری (صفر (شاهد)، 10، 40، 80، 120 و 200) میلی مولار ناشی از کلرید سدیم و سطوح مختلف انجماد (دماهای صفر (شاهد)، 5-، 10-، 15- و 20- درجه سانتی گراد) به مدت 24 ساعت بودند. نتایج نشان داد که با کاهش پتانسیل آب، سرعت و درصد جوانه زنی، طول ساقه چه، وزن تر ساقه چه و ریشه چه به صورت خطی نسبت به شاهد کاهش یافت، اما طول ریشه چه ابتدا در بذر قطعه بالا خورجین تا سقف 6- بار و در بذر قطعه پایینی خورجین تا سقف 4- بار افزایش نشان داد و سپس کاهش یافت. سرعت و درصد جوانه زنی در بذر بالای خورجین، با افزایش شوری تا 10 میلی مولار نسبت به تیمار شاهد، ابتدا افزایش و سپس کاهش یافت. در صورتی که سرعت جوانه زنی در بذر پایین خورجین، با اعمال شوری از همان ابتدا نسبت به تیمار شاهد به صورت خطی کاهش نشان داد. به طور کلی نتایج نشان داد که تاثیر دمای انجماد در بذر بالای خورجین تا دمای 5- درجه سانتی گراد و بذر پایینی خورجین تا 15- درجه سانتی گراد اثر معنی داری برکاهش سرعت جوانه زنی نداشت و همچنین کاهش دما در بذر بالای خورجین تا 0 درجه و در بذر پایین خورجین تا 5- درجه سانتی گراد اثر معنی داری بر کاهش درصد جوانه زنی نداشت. با افزایش شوری تا 10 میلی مولار، صفات مورد مطالعه با تیمار شاهد اختلاف معنی دار نداشت. اما اختلاف سرعت جوانه زنی در شوری 10 میلی مولار بین بذر بالای و پایین خورجین معنی دار بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
41 تا 57
لینک کوتاه:
magiran.com/p1643611 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!