ارتباط حساسیت و دیسترس اخلاقی در پرستاران بخش های مراقبت ویژه

چکیده:
زمینه و هدف
حساسیت اخلاقی پرستاران را قادر می سازد تا نیازهای مددجویان شان را تفسیر کرده و مطابق اصول اخلاقی به آن پاسخ دهند که این خود می تواند در پیشگیری از شرایط ایجادکننده دیسترس اخلاقی نقش مهمی داشته باشد، لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط بین دیسترس و حساسیت اخلاقی در پرستاران صورت گرفته است.
مواد و روش ها
این مطالعه توصیفی تحلیلی بر روی 257 نفر از پرستاران شاغل در بیمارستان های آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی بیرجند (خراسان جنوبی) در سال 1394 صورت گرفته است. نمونه گیری به صورت در دسترس از بین افراد شاغل در بخش های مراقبت ویژه (NICU، ICU، CCU و دیالیز) در کل استان صورت گرفت. ابزار جمع آوری کننده داده ها شامل یک پرسشنامه سه قسمتی: شامل اطلاعات جمعیت شناختی، پرسشنامه دیسترس اخلاقی Corlyو نسخه کره ای پرسشنامه حساسیت اخلاقی Hun بود. داده ها پس از جمع آوری با استفاده از نرم افزار SPSS 16 تجزیه و تحلیل شد.
ملاحظات اخلاقی: از کلیه شرکت کنندگان جهت شرکت در مطالعه رضایت شفاهی اخذ شد. همچنین به کلیه پرستاران درباره بی نام بودن پرسشنامه ها و محرمانگی اطلاعات اطمینان خاطر داده شد.
یافته ها
بین دیسترس اخلاقی و حساسیت اخلاقی در پرستاران ارتباط معنی داری مشاهده نشد (0/2=P). میانگین دیسترس اخلاقی از کل نمره صفر تا 5 (0/66±3/5) و میانگین دیسترس اخلاقی در بعد شدت 0/75±3/5 و در ابعاد تکرار 0/66±3/54 بود. میانگین حساسیت اخلاقی از کل نمره صفر تا 4 (0/45±3/1) بود. بین دیسترس اخلاقی با سن، تعداد سال های خدمت و همچنین نوع بخش محل خدمت ارتباط آماری معنی دار وجود داشت (0/05>P). همچنین، ارتباط بین حساسیت اخلاقی نیز با تعداد سال های خدمت معنی دار بود (0/05>P).
نتیجه گیری
یافته ها حاکی از آن است که افرادی که از توان اجرایی کافی برای عملکرد اخلاقی برخوردار نیستند، جدا از سطح بالا یا پایین حساسیت اخلاقی شان دچار دیسترس اخلاقی می شوند. لازم است تا مدیران بیمارستان ها راهکارهایی همانند بررسی دوره ای این پدیده و همچنین، آموزش مدون در این زمینه اتخاذ نمایند.
زبان:
فارسی
صفحات:
19 تا 28
لینک کوتاه:
magiran.com/p1643703 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!