بررسی وضعیت سوء مصرف مواد در دانش آموزان شهر یزد

چکیده:
مقدمه
سوء مصرف مواد یک معضل شایع و عمده مرتبط با سلامتی جامعه است که ابتلا و مرگ ومیر بالایی دارد. بنابراین با توجه به افزایش سوءمصرف مواد مخدر در سال های اخیر به ویژه در میان جوانان و نوجوانان و عوارض مربوط به آن از جمله کاهش طول عمر، حاملگی ناخواسته، خودکشی و خشونت در میان جوانان و ایجاد اختلال در زندگی فردی و خانوادگی افراد و با توجه به اینکه کشور ما یک کشور جوان محسوب می شود ما بر آن شدیم تا در این مطالعه وضعیت سوء مصرف مواد در دانش آموزان شهر یزد تعیین نماییم .
مواد و روش ها
این مطالعه یک مطالعه تحلیلی مقطعی است که جامعه آماری مورد بررسی 1020 نفر از دانش آموزان شاغل به تحصیل در مقطع دبیرستان ( دوره اول – دوره دوم ) در سال 1395 در مناطق شهر یزد می باشد. روش نمونه گیری از نوع چند مرحله ای با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ایو طبقه ای خواهد بود. جمع آوری اطلاعات با استفاده از ترجمه فارسی پرسشنامه استاندارد شده(GSHS) سازمان جهانی بهداشت انجام شده است. بعد از تکمیل پرسشنامه توسط دانش آموزان، اطلاعات جمع آوری شده وارد نرم افزار SPSS نسخه 16 شده و با استفاده آزمون های آماری از نظر معناداری مورد ارزیابی قرار گرفت.
یافته ها
نتایج نشان داد 18.1 % دانش اموزان حداقل یکبار مصرف مواد داشته اند. همچنین مشخص شد که 9.5% از دانش آموزان سابقه مصرف حشیش، 12.5 % سابقه مصرف آمفتامین ها، 10.8 % سابقه مصرف قرص های روانگردان، 12.2 % سابقه مصرف هروئین، 12.9 % سابقه مصرف تریاک و در نهایت 9.6 % سابقه مصرف کراک را داشته اند. بین تحصیلات والدین و سوء مصرف مواد در دانش آموزان ارتباط معنی داری وجود ندارد.
بحث و نتیجه گیری
با توجه به شیوع بالای سوء مصرف و تنوع مواد مورد استفاده دانش آموزان طراحی برنامه های آموزشی در مدارس و نظارت بیشتر اولیاء و مربیان توصیه می شود. آشنایی والدین و معلمین با علائم سوء مصرف و حمایت بیشتر خانواده ها از نوجوانان در پیشگیری از سوء مصرف موثر است.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
234 تا 239
لینک کوتاه:
magiran.com/p1643858 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!