بررسی خود ارزیابی سلامت در میان سالمندان ساکن شهر شیراز در سال 1394

پیام:
چکیده:
مقدمه
سلامت درک شده توسط فرد، یکی از رایج ترین انواع تعیین وضعیت سلامت در سالمندان از دیدگاه ذهنی می باشد، زیرا می تواند جنبه های مختلف سلامت یعنی سلامت جسمانی، اضطراب، افسردگی و کارکرد اجتماعی را بررسی کند. هدف از این تحقیق، بررسی خود ارزیابی سلامت میان سالمندان ساکن در شهر شیراز بود.
روش بررسی
مطالعه حاضر از نوع توصیفی-تحلیلی بود که به صورت مقطعی در سال 1394 انجام شد. برای گردآوری داده ها، 400نفرازسالمندان درشهرشیراز به شیوه نمونه گیری خوشه ایتصادفی انتخاب شدند و اطلاعات با استفاده از پرسشنامه خودارزیابی سلامت در 8 بعد جمع آوری شدند. تجزیه و تحلیل داده ها از طریق نرم افزار آماریSPSSنسخه 20 در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی انجام پذیرفت.
یافته ها
60/3% سالمندان وضعیت سلامت ادراک شده خود را در حد متوسط ارزیابی نمودند. متغیر های جمعیتی سن، تحصیلات، وضعیت اشتغال، طبقه اقتصادی-اجتماعی، سابقه بیماری با خودارزیابی سلامت سالمندان رابطه معنی داری داشتند. بین جنسیت و خودارزیابی سلامت رابطه معنی داری وجود نداشت. متغیرهای فرهنگی و اجتماعی نظیر رفتارهای سلامت، حمایت اجتماعی، عزت نفس، ارتباط و صمیمیت با فرزندان و دوستان هر کدام با (0/000=P)و تعداد فرزندانبا خودارزیابی سلامت رابطه آماری معنی داری داشتند(0/017=P).
بحث و نتیجه گیری
سیاست گذاران می توانند برنامه ای تحت عنوان پیمایش سلامت سالمندان را طراحی کنند و همه ساله وضعیت سلامت آنان را در جامعه رصد کنند و برنامه هایی مناسب با شرایط جامعه و وضعیت سلامت سالمندان ارائه دهند.
زبان:
فارسی
صفحات:
159 تا 171
لینک کوتاه:
magiran.com/p1644143 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!