اثربخشی آموزش مهارت های زندگی با رویکرد قرآنی بر سطح مولفه های کیفیت زندگی، سلامت جسمانی و روانی بانوان بسیجی غرب تهران

پیام:
چکیده:
زمینه
مهارت های زندگی عبارتند از: توانایی هایی که منجر به ارتقا بهداشت روانی افراد جامعه، غنای روابط انسانی، افزایش رفتارهای سلامت در سطح جامعه می گردند. این توانایی ها در صورتی که رویکرد قرآنی داشته باشند می توانند قدرت سازگاری و رفتار مثبت و کارآمد را افزایش دهند که در جهت شادمانی و موفقیت در زندگی موثرند.
هدف
مطالعه حاضر به منظور تعیین اثربخشی روش مداخله، موسوم به «آموزش مهارت های زندگی با رویکرد قرآنی» بر افزایش میزان مولفه های کیفیت زندگی (واکنش هیجانی و عملکرد اجتماعی، نشاط و انرژی)، سلامت جسمانی و روانی بانوان تهرانی انجام شد.
مواد و روش ها
این مطالعه نیمه تجربی با پیش آزمون و پس آزمون در دو گروه آزمایش و شاهد در سال1394 در غرب تهران از بین 80 نفر از بانوان بسیجی 20 تا 40 ساله متقاضی شرکت در کارگاه های آموزشی، 30 زن انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه مساوی تقسیم شدند. گروه آزمایش در 12 جلسه 90 دقیقه در برنامه مداخله محقق ساخته موسوم به آموزش مهارت های زندگی با رویکرد قرآنی شرکت نمودند. متغیرهای وابسته به وسیله پرسش نامه کیفیت زندگی 12 سوالی و پرسش نامه شادکامی آکسفورد سنجیده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آماره های توصیفی و آماره های تحلیلی آزمون تی وابسته، مستقل و تحلیل کواریانس استفاده گردید. سطح معنی داری (P<0/05) در نظر گرفته شد.
یافته ها
تحلیل کوواریانس نشان داد که در نتایج دو گروه، در تعدادی از خرده مقیاس های وابسته به کیفیت زندگی شامل واکنش های هیجانی، نشاط و انرژی حیاتی و سلامت روانی، افزایش یافته، ولی در خرده مقیاس های سلامت جسمانی و عملکرد اجتماعی تفاوت معنی داری بین دو گروه آزمایش و شاهد مشاهده نشد.
نتیجه گیری
در مجموع، یافته های بدست آمده سودمندی مداخله بر متغیرهای وابسته را تایید می نماید. آموزش مهارت های زندگی با رویکرد قرآنی بر افزایش واکنش های هیجانی و کیفیت زندگی مطلوب افراد مورد مطالعه موثر بوده و از آنجایی که بانوان جزء ارکان مهم خانواده می باشند، این تاثیر در ایجاد جامعه سالم نقش بسزایی دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
45 تا 52
لینک کوتاه:
magiran.com/p1644302 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!