وضعیت سلامت و رفتارهای خودمراقبتی دهان و دندان در کودکان 5 تا 6 و 12ساله استان قزوین (1392)

پیام:
چکیده:
زمینه
پوسیدگی دندان از رایج ترین بیماری های مزمن کودکان در سراسر جهان است.
هدف
مطالعه به منظور تعیین وضعیت سلامت دهان- دندان کودکان استان قزوین و نقش عوامل جمعیتی و رفتارهای بهداشتی مرتبط با آن انجام شد.
مواد و روش ها
این مطالعه مقطعی در سال 1392 بر روی 373 کودک در گروه های سنی 5 تا 6 و 12ساله استان قزوین انجام شد که با روش نمونه گیری خوشه ایانتخاب شدند. اطلاعات جمعیتی، تعداد دفعه های مسواک زدن و استفاده از نخ دندان، دفعه های مراجعه به دندان پزشک و استفاده از مواد غذایی با استفاده از پرسش نامه و معاینه توسط 6 نفر از دندان پزشکان آموزش دیده با مراجعه به درب منازل گردآوری شد. وضعیت سلامت دهان- دندان کودکان با شاخص DMFT/dmft ارزیابی و داده ها با آزمون های آماری تی، آنالیز واریانس و کروسکال- والیس تحلیل شدند.
یافته ها
میانگین شاخص DMFT/dmft برای کودکان 5 تا 6 و 12 ساله به ترتیب 4/63±5/66 و 4/22±3/53 بود. %86/3 کودکان فلوئوروزیس طبیعی داشتند. %94/6سایش دندان و %96/2 ترومای دندانی نداشتند. %9/7 کودکان اصلا مسواک نمی زدند، %14/2 دو بار در روز یا بیش تر مسواک می زدند و %10/5 از نخ دندان استفاده می کردند. ارتباط معنی داری بین جنسیت، انواع مواد غذایی مصرفی و دفعه های مسواک زدن با DMFT مشاهده نشد. این شاخص با ارزیابی صحیح افراد از وضعیت سلامت دهان و دندان خود رابطه آماری معنی داری داشت (P<0/001).
نتیجه گیری
با توجه به یافته ها، وضعیت خودمراقبتی و سلامت دهان- دندان کودکان نامطلوب بود. آموزش رفتارهای مرتبط با سلامت دهان و دندان به ویژه با رویکرد خانواده محور توسط متخصصان این حوزه ضروری به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
صفحات:
28 تا 35
لینک کوتاه:
magiran.com/p1644304 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!