مقایسه نتایج ارزیابی اختلال های اسکلتی- عضلانی اندام فوقانی کارکنان در شرکت های مواد شوینده و مونتاژ با روش های استرین و هال

پیام:
چکیده:
زمینه
اختلال های اسکلتی- عضلانی اندام فوقانی با فعالیت های شغلی تکراری به خصوص نیرو، وضعیت بدنی و مدت زمان انجام کار ارتباط دارد.
هدف
مطالعه حاضر جهت مقایسه نتایج ارزیابی اختلال های اسکلتی- عضلانی اندام فوقانی کارکنان در شرکت های مواد شوینده و مونتاژ با روش های استرین و هال انجام شد.
مواد و روش ها
در این مطالعه توصیفی- تحلیلی و مقطعی که در سال 1393 در شهر قزوین انجام شد، 50 نفر از افراد در تمام مشاغل دو کارخانه مواد شوینده و مونتاژ (25 شغل) به طور تصادفی انتخاب شدند. اطلاعات با استفاده از نقشه بدن و روش های ارزیابی شاخص استرین و هال گردآوری و داده ها با آزمون های آماری ضریب همبستگی اسپیرمن و کای دو تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
شایع ترین اختلال ها در کارخانه های مواد شوینده در ناحیه آرنج %16/66 و مونتاژ در ناحیه مچ و شانه هر یک %23/08 گزارش شد. بررسی های انجام شده با هر دو روش شاخص استرین و هال نشان داد که 7 شغل (%58/3) در کارخانه مواد شوینده و 3 شغل (%23/1) کارخانه مونتاژ در وضعیت هشدار یا خطرناک قرار داشتند. نتایج ارزیابی اندام فوقانی توسط دو روش نیز از همبستگی معنی داری برخوردار بود (0/615=r در کارخانه مواد شوینده و 0/603=r در کارخانه مونتاژ با 0/001=P). بین شیوع اختلال ها در انگشتان دست با شاخص استرین ارتباط معنی داری مشاهده شد (0/039=P ، درجه آزادی=2 ، 6/46= کای مجذور).
نتیجه گیری
نتایج حاصل از این ارزیابی نشان داد که روش های شاخص استرس و هال از همبستگی خوبی در ارزیابی وظایف تکراری و خطر اختلال های اسکلتی- عضلانی اندام های فوقانی برخوردارند.
زبان:
فارسی
صفحات:
19 تا 27
لینک کوتاه:
magiran.com/p1644305 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!