ارتباط بین کلسیفیکاسیون دریچه آئورت با خطر بروز سکته مغزی ایسکمیک

پیام:
چکیده:
زمینه
در اغلب مطالعه های قبلی ارتباط کلسیفیکاسیون دریچه آئورت با بروز سکته های مغزی تایید نشده است، اما گزارش های متعددی از اثرگذاری کلسیفیکاسیون دریچه آئورت در بروز سکته های مغزی وجود دارد.
هدف
مطالعه به منظور تعیین ارتباط کلسیفیکاسیون دریچه آئورت با خطر بروز سکته های مغزی ایسکمیک انجام شد.
مواد و روش ها
این مطالعه مورد- شاهدی از اردیبهشت لغایت اسفند سال 93 بر روی 600 نفر از بیماران بیمارستان بوعلی قزوین (300 نفر مبتلا به سکته ایسکمیک مغزی و 300 نفر به عنوان گروه شاهد) انجام شد. افراد بیمار با در نظر گرفتن معیارهای خروج، از میان بیمارانی که با تشخیص سکته ایسکمیک مغزی در فوریت های بیمارستان بستری شدند و افراد شاهد از میان بیماران مراجعه کننده به درمانگاه قلب همان بیمارستان که سابقه ابتلا به سکته مغزی نداشتند، انتخاب شدند. دو گروه به لحاظ سن، جنس و عوامل خطر همسان سازی شدند. تمام افراد اکوکاردیوگرافی از روی قفسه سینه شدند. جهت ارزیابی کلسیفیکاسیون دریچه و شدت آن از سیستم نمره دهی نیمه کمی براساس مطالعه های قبلی استفاده شد. ویژگی های جمعیتی بیماران و گروه شاهد جمع آوری و ویژگی های بیوشیمیایی و بالینی آن ها استخراج و ارتباط بین این ویژگی ها و یافته های اکوکاردیوگرافی توسط روش های آماری تی مستقل و مربع کای تحلیل شد.
یافته ها
میانگین سنی شرکت کنندگان 12/41±65/12سال و 227 نفر (%46/2) مرد بودند. در گروه مبتلا به سکته ایسکمیک، 153 نفر (%51) و در گروه شاهد 53 نفر (%17/7) کلسیفیکاسیون دریچه آئورت داشتند و این تفاوت از نظر آماری معنی دار بود (0/001>P). نارسایی آئورت در دو گروه بیمار و شاهد به ترتیب 163 (%54/3) و 55 نفر (%18/3) بود (0/001>P). شاخص بیش پروردگی بطن چپ در دو گروه بیمار و شاهد به ترتیب 125 (%41/8) و 62 نفر (%20/7) دیده شد (0/001>P). در مورد سایر عوامل خطر موثر در وقوع سکته مغزی، اگرچه این عوامل خطر در افراد بیش تری از گروه مورد وجود داشت، اما تفاوت به لحاظ آماری چندان قابل توجه نبود.
نتیجه گیری
براساس یافته ها به نظر می رسد کلسیفیکاسیون و نارسایی دریچه آئورت با بروز سکته های ایسکمیک مغزی ارتباط دارد، ولی برای تایید قطعی به مطالعه های بیش تر نیاز است.
زبان:
فارسی
صفحات:
4 تا 11
لینک کوتاه:
magiran.com/p1644307 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!