بررسی عوامل مستعدکننده افسردگی پس از زایمان در پدران

پیام:
چکیده:
مقدمه
افسردگی پس از زایمان در پدران یکی از مشکلات اصلی پس از زایمان است که باعث عوارض سوئی ازجمله خدشه دار شدن روابط خانوادگی می شود؛ مشکلی که به نوبه ی خود، بر رشد و تکامل کودکان به خصوص رشد عاطفی آن ها تاثیر منفی می گذارد؛ بنابراین، پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان شیوع افسردگی پس از زایمان در پدران و عوامل مستعدکننده آن انجام گرفت.
روش کار
این مطالعه از نوع توصیفی- تحلیلی است و در آن 144 نفر از پدران واجد شرایط که همسران آن ها جهت دریافت مراقبت های بعد از زایمان به مراکز بهداشتی - درمانی شهرستان اراک در سال 1392 مراجعه می کردند، شرکت داشتند. نمونه گیری به شکل خوشه ای- تصادفی از مناطق اراک انجام گرفت. ابزار مورد استفاده در پژوهش شامل فرم اطلاعات دموگرافیک جهت بررسی متغیرهای مرتبط با افسردگی و پرسش نامهی استاندارد افسردگی ادین برگ بود. جهت تجزیه وتحلیل داده ها از نرم افزار SPSS نسخه 16 و آزمون های آماری توصیفی و استنباطی (کای دو) استفاده شد.
یافته ها
نتایج نشان داد که میزان شیوع افسردگی بعد از زایمان در بین پدران، %45/8بود. آزمون کای دو نشان داد «وضعیت اقتصادی» به شکل معناداری با بروز افسردگی در پدران ارتباط دارد (0/001= P)؛ همچنین، این آزمون نشان دهنده ارتباط بین «مشکل با خانوادهی همسر» به عنوان یکی از عوامل پیش بینی کننده است (0/05= P). بقیهی متغیرها ارتباطی با افسردگی نداشتند (0/05< P).
نتیجه گیری
افسردگی پس از زایمان در پدران نسبتا شایع است و بر این اساس، پیشنهاد می شود برای پیشگیری از عوارض پس از زایمان، عوامل زمینه ساز آن کنترل گردد و علائم آن در مراحل اولیه این اختلال به افراد آموزش داده شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
52 تا 57
لینک کوتاه:
magiran.com/p1644627 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!