مقایسه عملکرد حافظه گذشته نگر و آینده نگر در زنان مبتلاء و بقاءیافته از سرطان پستان دارای سابقه شیمی درمانی و همتایان سالم

پیام:
چکیده:
مقدمه
شیمی درمانی به عنوان یکی از اصلی ترین درمان های به کار گرفته شده برای درمان سرطان دارای عوارض چندی می باشد. یکی از این مشکلات نقص در کارکردهای اجرایی است که از آن با اصطلاحاتی چون مغز شیمیایی شده یاد می شود. پژوهش حاضر با هدف مقایسه عملکرد حافظه گذشته نگر و آینده نگر در زنان مبتلاء و بقاءیافته از سرطان پستان دارای سابقه شیمی درمانی و همتایان سالم انجام گرفت.
روش کار
مطالعه حاضر مقطعی و از نوع علی- مقایسه ای بود. نمونه پژوهش در برگیرنده 40 نفر از زنان مبتلاء به سرطان پستان تحت شیمی درمانی، 40 نفر از زنان بقاءیافته از سرطان پستان دارای سابقه شیمی درمانی و 40 نفر از همتایان سالم بود که به وسیله پرسشنامه حافظه آینده نگر و گذشته نگر مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده های بدست آمده با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چند متغیره و نرم افزار SPSS.v 22 تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها
تحلیل داده ها نشان داد که بین زنان مبتلاء و قطع درمان شده از سرطان پستان با همتایان سالم در عملکرد حافظه آینده نگر و گذشته نگر تفاوت معنی داری وجود دارد (0/05> P). بدین معنی که زنان تحت درمان و قطع درمان شده از سرطان پستان نسبت به همتایان سالم، ضعف در عملکرد حافظه آینده نگر و گذشته نگر را از خود نشان می دادند. همچنین در عملکرد حافظه آینده نگر وگذشته نگر مبتلایان به سرطان پستان با بقاءیافتگان نیز تفاوت معنی دار دیده شد (0/05> P) و نتیجه آزمون تعقیبی بونفرونی نشان داد که زنان تحت شیمی درمانی نسبت به همتایان درمان شده خود در عملکرد حافظه آینده نگر و گذشته نگر ضعف بیشتری را نشان می دادند.
نتیجه گیری
حافظه را می توان از جمله عوامل اصلی پیروی بیماران از درمان دانست که به طور مستقیم و غیرمستقیم بر میزان رضایت از درمان تاثیر می گذارد. متخصصین حوزه سلامت می توانند با الهام از یافته های این پژوهش درصدد بهبود حافظه این گروه از افراد اقدام نموده و اثرات آن را بر تبعیت دارویی بیماران مورد سنجش قرار دهند.
زبان:
فارسی
صفحات:
8 تا 15
لینک کوتاه:
magiran.com/p1644631 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!