بررسی تاثیر عصاره گیاه نعناع فلفلی بر سردرد های میگرن

پیام:
چکیده:
مقدمه
امروزه از داروهای مختلفی جهت درمان و پروفیلاکسی سردرد میگرنی استفاده می شود که هر یک اثربخشی و عوارض خاص خود را دارا می باشند. در کنار داروهای شیمیایی، برخی از مطالعات استفاده همزمان از داروهای گیاهی را نیز پیشنهاد نموده اند. از جمله این گیاهان نعناع فلفلی میباشد که از دیرباز در درمان برخی از بیماری ها ازجمله کنترل سردرد مورد استفاده قرار گرفته است . در این مطالعه ما به بررسی تاثیر عصاره نعناع فلفلی (menthol) بر روی سردردهای میگرنی پراخته ایم.
مواد و روش ها
این مطالعه به صورت یک کارآزمایی بالینی تصادفی در مراکز کلینیک درد صدف، بیمارستان پارس تهران و بیمارستان امیرالمومنین تهران انجام شد. طی این مطالعه به 40 نفر از بیماران مبتلا به میگرن، با سن بین 18 تا 65 سال که به علت داشتن 2 تا 8 حمله در ماه تحت درمان پیشگیری از حملات میگرن بودند، علاوه بر درمان مذکور عصاره نعناع فلفلی خوراکی 2% برای مدت 1 ماه (5 قطره عصاره نعناع فلفلی خوراکی 2% بعد از ناهار و شام) داده شد. شدت، مدت و دفعات حمله میگرنی در ماه و همچنین علائم همراه میگرن در دو فاز قبل و بعد از استفاده یک ماهه از این عصاره در این بیماران، تعیین و با هم مقایسه گردید.
نتایج و
یافته ها
طبق نتایج این مطالعه شدت حملات میگرنی بعد از یکماه استفاده از عصاره نعناع فلفلی خوراکی به طور معناداری کاهش پیدا کرد (P-value<0.05). مدت و دفعات حملات میگرن در بیماران مورد مطالعه در انتهای مطالعه به طور معناداری کاهش پیدا کرد (P-value<0.05). از بین علائم همراه مربوط به میگرن فتوفوبیا و فنوفوبیا به طور معناداری بهبود پیدا کرد (P-value<0.05)، در حالی که تغییر معناداری در تهوع و استفراغ در در بیماران مشاهده نشد (P-value>0.05).
بحث و نتیجه گیری
نهایتا این مطالعه نشان داد که عصاره نعناع فلفلی خوراکی به عنوان درمان مکمل در رژیم دارویی پروفیلاکسی میگرن می تواند به طور معناداری شدت، مدت و دفعات حملات میگرن را کاهش دهد و فنوفوبیا و فتوفوبیای همراه آن را بهبود بخشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 12
لینک کوتاه:
magiran.com/p1644906 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!