بررسی مقایسه اثر کتورولاک و مورفین وریدی در بیماران مبتلا به کولیک کلیوی حاد در مراجعه کنندگان به اورژانس بیمارستان حضرت رسول اکرم(ص) و فیروزگر

پیام:
چکیده:
مقدمه
کولیک کلیوی مجموعه علائم نشانگر وجود انسداد در مسیر ادراری است و سنگ ها شایعترین علت آن می باشند. برای کنترل درد شدید و طاقت فرسای ناشی از دفع سنگ درمان های متنوعی مورد استفاده قرار می گیرد.
روش اجرای طرح: 300 بیمار مبتلا به کولیک کلیوی مراجعه کننده به دو بیمارستان فیروزگر و حضرت رسول اکرم (ص) پس از در نظر گرفتن معیارهای ورود و خروج وارد مطالعه شدند. پرسشنامه حاوی اطلاعات دموگرافیک و متغیرهای مطالعه جهت بیماران پر شد. بیماران بصورت تصادفی به دو دسته مساوی تقسیم شدند و تحت درمان با کتورولاک وریدی یا مورفین وریدی قرار گرفتند. میزان درد بیماران با استفاده از چارت VAS قبل از تزریق دارو و 20، 40 و 60 دقیقه پس از تزریق ثبت شد، سپس کاهش میزان درد و نیاز به درمان نجات بخش در هر دو گروه مقایسه شد.
نتایج
بر اساس نتایج بدست آمده در مطالعه توزیع سنی و جنسی بین دو گروه اختلاف معنادار نداشت. همچنین اختلاف معناداری در میانگین سایز سنگ در دو گروه وجود نداشت. میانگین زمان رهائی از درد در دو گروه تحت درمان مورفین 1/10±7/27 دقیقه و در گروه تحت درمان کتورولاک 2/10±4/17 دقیقه بود (001/0>p). نیاز به درمان نجات بخش در گروه مورفین بطور معناداری بیشتر بود (001/0=p). همچنین میزان کاهش درد در دقایق 20، 40 و 60 در گروه کتورولاک بیشتر بود.(01/0>p).
بحث: در مجموع استفاده از کتورولاک وریدی دارای سرعت عمل و اثربخشی بیشتری نسبت به مورفین بود، در حالیکه عوارض قابل توجهی نیز از این دارو ثبت نشده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
40 تا 48
لینک کوتاه:
magiran.com/p1644910 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!