بررسی ذخیره ویتامین های A و E در تخم مولدین قزل آلای رنگین کمان (Oncorhynchus mykiss Walbaum، 1792) تحت تاثیر سطوح مختلف آستاگزانتین مصنوعی و جلبکی (Haematococcus pluvialis)

چکیده:
در تحقیق حاضر، ذخیره ویتامین های A و E موجود در تخم مولدین قزل آلای رنگین کمان از طریق افزودن سطوح مختلف آستاگزانتین با دو منبع مصنوعی و طبیعی (Haematococcus pluvialis) به جیره غذایی مولدین به مدت 120 روز مورد بررسی قرار گرفت. برای این منظور، آستاگزانتین مصنوعی در سه سطح 40،80 و 120 میلی گرم بر کیلوگرم غذا و آستاگزانتین طبیعی با خلوص 5/1% آستاگزانتین در وزن خشک، هم سطح با منبع مصنوعی به ترتیب به مقدار 67/2، 33/5 و 8 گرم بر کیلوگرم غذا مورد استفاده قرار گرفت. بدین ترتیب هفت جیره آزمایشی شامل شش تیمار سطوح و منابع مختلف آستاگزانتین (T1-T6) و یک گروه شاهد (بدون آستاگزانتین، 0T) در نظر گرفته شد. تخم استحصالی از مولدین از نظر محتوی ویتامین های A و E مورد بررسی و مطالعه قرار گرفت. بیشترین مقدار ویتامین A(ng 51/22 ±88/280) مربوط به تیمار 2 (80% آستاگزانتین طبیعی) و کمترین مقدار (ng 71/12 ±82/147) در تیمار شاهد (بدون آستاگزانتین) به دست آمد. بیشترین مقدار ویتامین E(μg 92/2 ±71/19) مربوط به تیمار 3 (120% آستاگزانتین جلبکی) و کمترین مقدار (μg 51/0 ±27/5) در تیمار شاهد (بدون آستاگزانتین) مشاهده شد. با افزایش سطح آستاگزانتین از هر دو منبع جلبکی و مصنوعی، میزان ویتامین E ذخیره شده در تخم استحصالی افزایش یافت که نشان دهنده تاثیر مثبت آستاگرانتین بر مقدار ویتامین E ذخیره شده بر تخم می باشد. نتایج همچنین نشان داد که آستاگزانتین جلبکی در هر سه سطح مورد آزمایش، عملکرد بهتری نسبت به آستاگزانتین مصنوعی با سطوح مشابه داشته است. در مجموع مطالعه حاضر نشان دادکه تغذیه مولدین بر کیفیت ذخیره تخم تاثیر می گذارد بطوری که افزودن آستاگزانتین (طبیعی و مصنوعی) به جیره سبب بهبود ذخیره ویتامین های A وE در تخم می شود و آستاگزانتین طبیعی به دلیل دارا بودن سایر مکمل های غذایی، از برتری قابل توجهی نسبت به آستاگزانتین مصنوعی برخوردار می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
27 تا 39
لینک کوتاه:
magiran.com/p1645253 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!