بررسی سبک زندگی در زنان مبتلا به سرطان پستان مراجعه کننده به بیمارستان امام سجاد (ع) رامسر در سال 1394

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
سرطان یک بیماری مزمن و مخرب است که بر تمامی جنبه های زندگی فرد تاثیر می گذارد. سبک زندگی در بروز سرطان پستان یک عامل موثر است که می توان با آموزش به افراد آن را اصلاح نمود. با توجه به نقش مهمی که یک زن در خانواده دارد بررسی نقش سبک زندگی در بروز سرطان توجه ویژه می طلبد. ازاین رو مطالعه حاضر باهدف ارزیابی سبک زندگی در زنان مبتلا به سرطان پستان انجام شده است.
مواد و روش ها
در این مطالعه توصیفی-تحلیلی، 60 نفر از بیمارانی که در سال 1394 به جهت شیمی درمانی به بخش انکولوژی بیمارستان امام سجاد(ع) رامسر مراجعه کرده بودند، با روش نمونه گیری آسان وارد مطالعه شدند. سبک زندگی آنان توسط پرسشنامه استاندارد LSQ ارزیابی شد. برای تجزیه وتحلیل داده ها از آمار توصیفی، آزمون کای-دو و با نرم افزار اس پی اس اس (ویرایش 22) استفاده شد.
یافته ها
سبک زندگی 5 نفر (33/8%)، نامطلوب، 47 نفر (33/78%)، نسبتا مطلوب و 8 نفر (34/13%) مطلوب بود. بین سبک زندگی و مدت سپری شده از تشخیص سرطان، سن، شغل، رسپتور استروژن و پروژسترون و یائسگی تفاوت آماری معنی داری وجود نداشت) 05/0<P). ولی بین سبک زندگی با تحصیلات، وضعیت تاهل و انکوژن HRE-2 ارتباط آماری معنی داری وجود داشت (05/0>P). همچنین میانگین متغیرهای فعالیت ورزشی و استرس، پایین تر و میانگین متغیرهای تغذیه و مواد مخدر بالاتر از مقدار متوسط بود.
نتیجه گیری
گرچه مطالعات ما نسبت به بسیاری از مطالعات انجام شده وضعیت بهتری را ازنظر سبک زندگی نشان می دهد، اما آمار ارائه شده با آمار ایده آل فاصله زیادی دارد. با انجام برنامه های مشاوره ای و مداخله ای مناسب (آموزش روش های تن آرامی، فعالیت های جسمی مناسب، رژیم غذایی مناسب، برقراری الگوی خواب مناسب و کنترل استرس) می توان سبک زندگی مبتلایان را ارتقا بخشید.
کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
صفحات:
11 تا 18
لینک کوتاه:
magiran.com/p1645507 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!