راندمان کنترل علف هرز گلرنگ وحشی(Carthamus oxyacanthus M. Bieb) در کشت مخلوط جایگزینی جو (Hordeum vulgare L.) و ماشک علوفه ای (Vicia sativa L.)

چکیده:
به منظور بررسی عملکرد کمی و کیفی علوفه در کشت مخلوط جو (Hordeum vulgare L.) و ماشک معمولی (Vicia sativa L.) آزمایشی در دانشکده کشاورزی دانشگاه لرستان در سال زراعی 93-1392 با 24 تیمار به صورت فاکتوریل 4×6 در قالب طرح پایه بلوک های کامل تصادفی انجام گرفت. کاشت مخلوط به صورت جایگزینی همزمان اجراء شد، فاکتور اول شامل شش سطح جزء کشت مخلوط، تک کشتی (کشت خالص) کاشت ماشک معمولی 100 درصد، 55-45 درصد (جو-ماشک)، 65-35 درصد، 55-45 درصد، 35-65 درصد و تک کشتی جو و فاکتور دوم شامل چهار سطح آلوده به علف هرز گلرنگ وحشی (Carthamus oxyacantha Bieb.): شاهد (عاری از علف هرز)، 10، 15 و 20 بوته در مترمربع بود، نتایج حاصل از آزمایش نشان داد به تناسب تغییر در وزن خشک برگ و ساقه دو گیاه مورد آزمایش، عملکرد علوفه نیز تغییر یافت. در بین اجزاء مخلوط (نسبت های بذری بر اساس تراکم)، نقش ترکیب 35-65 درصد در کاهش بیوماس گلرنگ وحشی موثرتر از سایر ترکیب ها بود، از طرفی دو نسبت بذری 65-35 و تک کشتی ماشک، کمترین نقش را در کنترل علف هرز داشتند. همچنین نتیجه گرفته شد که سهم ماشک معمولی در افزایش بهره برداری از منابع محیطی و سودمندی کشت مخلوط (LER) بیش از جو می باشد، بنابراین کاهش سهم ماشک در سیستم مخلوط، علی رغم قدرت رقابتی این گیاه با علف های هرز منجر به کاهش LER این گیاه خواهد شد. از طرفی نسبت رقابت (CR) برای جزء مخلوط ماشک معمولی در مقایسه با جو در تمام تیمارها بزرگ تر از یک بود، بیشترین نسبت رقابت برای ماشک و جو معادل 64/2 و 83/1 بود که به ترتیب از ترکیب مکمل مخلوط 55-45-شاهد و 35-65-شاهد به دست آمد. بر اساس محاسبات صورت گرفته نشان داده شد که سهم ماشک معمولی در راندمان کنترل علف هرز (WCE) گلرنگ وحشی، بیش از جو است، محاسبات نشان داد که این راندمان، توسط اجزاء مخلوط در تراکم 15 بوته گلرنگ وحشی در مترمربع، بیش از 10 و 20 بوته می باشد. در ماشک معمولی و جو بیشترین عملکرد علوفه خشک در کشت مخلوط، به ترتیب از ترکیب 35-65-15 درصد و 65-35-10 درصد برابر با 802/2 و 093/3 تن در هکتار به دست آمد.
زبان:
فارسی
صفحات:
385 تا 396
لینک کوتاه:
magiran.com/p1646106 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!