بررسی راهکارهای واپایش و مدیریت زبان از منظر قرآن و حدیث

پیام:
چکیده:
مقدمه
از منظر سنت اسلامی، زبان یکی از مهمترین اعضای بدن است که میتواند با عملکرد خود انسان را شقی یا سعید نماید. نقش بیبدیل زبان در سعادتآفرینی انسان فقط محدود به آخرت و جهان پس از مرگ نمی شود؛ بلکه در همین دنیا نیز تاثیرگذار است. شناخت حقوق و تکلیف مندرج در زبان از منظر سنت دینی و وحیانی اسلام، مسیر حرکت بر صراط مستقیم را برای مومنان فراهم می کند.
این پژوهش ضمن شناسایی این حقوق و آداب سخن گفتن، به بررسی الگوهای قرآنی درباره سخن گفتن پرداخته و درصدد احصاء راهکارهای قرآنی برای مدیریت و نظارت بر زبان است.
روش تحقیق : روش تحقیق در این مقاله، اسنادی (کتابخانه ای) است و محقق تلاش نموده، با جستجو در آیات و روایات، داده های پژوهشی را استخراج نماید.
یافته های تحقیق: به هر اندازه توجه به حضور خداوند در قلب انسان زیاد شود، انسان مومن گزیده گویی، کم گویی و سکوت پیشه می کند و از ره آورد آن از خطاهایی بزرگ مانند دروغ، تهمت، نمامی و... مصون می شود و این عوامل بسترساز تعالی روحی فرد و جامعه میشود.
نتیجه گیری
در این پژوهش به سکوت به عنوان یکی از راهکارهای واپایش و نظارت بر زبان پرداخته شده و عنوان شده که تمرین و تجربه سکوت سبب می شود که انسان زبانش را در اختیار بگیرد و از طغیان و سرکشی آن بکاهد. همچنین توجه به حضور و نظارت الهی و توجه به این موضوع که مراقبی از سوی خداوند همه گفتار ما را ضبط و ثبت می کند از مهمترین راهکارهای واپایش و نظارت بر زبان است.
زبان:
فارسی
صفحات:
21 تا 44
لینک کوتاه:
magiran.com/p1646515 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!