حذف الکتروفوتوکاتالیتیکی استامینوفن از آب آشامیدنی

چکیده:
سابقه و هدف
استامینوفن یکی از داروهای ضد درد و ضدالتهاب است که به طور گسترده برای انسان و حیوان استفاده می شود. در این تحقیق حذف عامل استامینوفن از آب آشامیدنی با روش الکتروفوتوکاتالیتیکی نانو ذرات اکسید روی تثبیت شده بر الکترود روی بررسی گردید.
روش بررسی
این تحقیق از نوع آزمایشگاهی-کاربردی بود. نمونه های آب آشامیدنی حاوی استامینوفن در رآکتور ناپیوسته الکتروشیمیایی (الکترودهای روی-مس)، تابش اشعه فرابنفش، الکتروشیمیایی (الکترودهای روی-مس) و پرتو فرابنفش، الکتروفوتوکاتالیتیکی (الکترودهای نانو ذرات اکسید روی تثبیت شده روی الکترود روی-مس) و پرتو فرابنفش آزمایش گردیدند. اثر متغیرهای مختلف نظیر غلظت استامینوفن (50، 100 و 200 میلی گرم در لیتر)، شدت تابش لامپ فرابنفش (120، 240 و 360 میلی وات بر سانتی متر مربع)، pH(4، 6 و 8)، تعداد لایه های تثبیت شده (1، 2 و 3 لایه)، چگالی جریان الکتریکی (3، 6 و 9 میلی آمپر بر سانتی متر مربع) و مدت تابش لامپ فرابنفش (30، 60 و 90 دقیقه) در حذف الکتروفوتوکاتالیتیکی استامینوفن بررسی گردیدند. ملاحظات اخلاقی در این مطالعه بر اساس دستورالعمل هلسینکی رعایت شد.
یافته ها
حذف کامل 200 میلی گرم بر لیتر استامینوفن با استفاده از دولایه نانو ذرات اکسید روی تثبیت شده روی الکترود روی، چگالی جریان الکتریکی 9 میلی آمپر بر سانتی متر مربع و شدت لامپ فرابنفش mW/cm2 360 UV-A در pH معادل 4 به زمان کم تر از 90 دقیقه نیاز دارد. حذف کامل 50 میلی گرم بر لیتر استامینوفن با استفاده از دولایه نانو ذرات اکسید روی تثبیت شده روی الکترود روی، چگالی جریان الکتریکی 3 میلی آمپر بر سانتی متر مربع و شدت لامپ فرابنفش mW/cm2 360 UV-A در pH معادل 4 به زمان کم تر از 60 دقیقه نیاز دارد.
نتیجه گیری
یافته ها نشان دادند که سیستم الکتروفوتوکاتالیتیکی الکترودهای نانو ذرات اکسید روی تثبیت شده روی الکترود روی - مس و پرتو فرابنفش، روش مناسب در حذف استامینوفن از آب آشامیدنی می باشند.
زبان:
فارسی
صفحات:
175 تا 184
لینک کوتاه:
magiran.com/p1646621 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!