راهکارهای ارتقای ایمنی و پیشگیری از تصادفات عابران پیاده در شهرستان قزوین

چکیده:
سابقه و هدف
ازآنجاکه نقش صنعت حمل ونقل، جابه جایی مسافر و کالا به صورت ایمن، راحت، ارزان و سریع می باشد، بحث ایمنی رانندگی همیشه به طور نسبی مطرح بوده ولی در دو دهه اخیر به دلیل افزایش تصادفات و تلفات ناشی از آن، این موضوع از اهمیت بیشتری برخوردار شده است. هدف از انجام مطالعه حاضر به حداقل رساندن خطراتی است که عابران پیاده را تهدید می کند که این کار از طریق شناسایی نقاط حادثه خیز در شهر قزوین برای عابران و نیز ارائه راه حل هایی زودبازده و کم هزینه جهت بهبود ایمنی عابران پیاده می باشد.
روش بررسی
جهت رسیدن به اهداف در ابتدا معضلات و تلفات عابرین پیاده در تصادفات مطرح گردید و در مرحله بعدی نقاط حادثه خیز در دونقطه از شهر شناسایی شد و از طریق روش «تحلیل سلسله مراتبی» برای 5 پارامتر (سرعت وسیله نقلیه، هندسه راه ایمن، حجم ترافیک ایمن، رفتار ایمن عابر، شرایط محیطی) مورد ارزیابی قرارگرفته است.
یافته ها
اطلاعات تصادفات در شهرستان قزوین نشان می دهد که 38 درصد از تصادفات مربوط به سنین 19 تا 27 سال بوده و عمدتاهنگام عبور از عرض تقاطع و میدان های شهر بوده است. یافته ها نشان می دهد در تقاطع طالقانی رفتار ایمن عابران بالاترین امتیاز را گرفته و این بدان معنی است که در این خیابان احتیاجی به تمهیداتی جهت تصحیح رفتار عابران پیاده نیست. بعلاوه عدم وجود تمهیداتی همانند: چراغ راهنمایی و عدم زمان بندی مناسب آن باعث بروز تصادفات شده است. در تقاطع سپه نیز حجم ترافیک و سرعت وسایل نقلیه بالاترین امتیازها را به خود اختصاص داده اند ولی هندسه راه و نیز رفتار عابران امتیاز کم تری کسب کرده اند.
نتیجه گیری
نتایج نشان دهنده این است که وقتی هندسه مسیر مناسب نباشد عابر پیاده نیز نمی تواند رفتار مناسب و ایمنی را به کار گیرد؛ بنابراین در تقاطع خیابان سپه علاوه بر اصلاح هندسی به هدایت مسیر عابرین پیاده مبادرت ورزیده شود. تنظیم زمان بندی چراغ های راهنمایی و رانندگی و ایجاد جزایر ایمنی ترافیکی به عنوان دیگر راه حل های پیشنهادی در دو تقاطع طالقانی و سپه در شهر قزوین مناسب است.
زبان:
فارسی
صفحات:
143 تا 150
لینک کوتاه:
magiran.com/p1646625 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!